Cardinal Foods selger Norsk Kylling

Cardinal Foods selger sitt datterselskap Norsk Kylling til REMA Industrier.

Norsk Kylling har vært leverandør av hvitt kjøtt til REMA 1000 i 17 år, og har i de seneste 15 år vært hovedleverandør.

Cardinal Foods strategi er å være en sterk kjedenøytral merkevareleverandør innen egg og hvitt kjøtt til dagligvare- og storkjøkkenmarkedet. Konsernet vil etter salget av Norsk Kylling ha en omsetning på NOK 1200 millioner, og ha en markedsandel i dagligvaremarkedet for egg på 30 %, og en markedsandel for hvitt kjøtt på vel 20 %.

- Salget er positivt for begge parter, uttaler Kai Jordahl, styreleder i Cardinal Foods i en pressemelding. Vi vil nå rendyrke vår satsning på Den Stolte Hane og våre produksjonsanlegg Jærkylling, Vestfold Fugl og Cardinal Foods Ski.
- Forbrukerne ønsker en frisk og moderne utfordrer til Samvirket, og vi skal fortsette vårt fokus på nyskapning og lansering av sunne og ferske forbrukervennlige produkter. Vi er overbevist om at den nye konkurransesituasjonen vil være bra for forbrukerne, og vil bidra til økt totalforbruk av hvitt kjøtt produkter i årene fremover.

Norsk Kylling vil fortsatt være en råvareleverandør til Cardinal Foods og produsere enkelte lisensprodukter. Samtidig har REMA 1000 inngått en ny langsiktig avtale om leveranse av egg fra Cardinal Foods Ski.

- I og med at Norsk Kylling i all hovedsak har vært dedikert til REMA vil ikke våre kunder merke noen forskjell etter dette. Gjennom våre effektive produksjonsanlegg på Jæren, i Vestfold og i Ski skal våre kunder nyte godt av ytterligere satsning på innovative produkter av høy kvalitet til markedets beste priser, avslutter Jordahl.

Siste saker