Ny pris-app lanseres august

Forbrukerrådet er snart klare til lansering av en app for sammenligning av priser i handelen. KLF mener det vil føre til mindre mangfold til forbrukerne.

Onsdag forrige uke var KLF i møte med Forbrukerrådet. Bakgrunnen for møtet var at KLF ønsket en orientering om Dagligvareportalen som snart skal lanseres. Forbrukerrådet vil skaffe seg «Peiling» (Bladet Kjøttbransjen 05.07.2017) - Slik løsningen ligger per i dag kan forbrukerne gjennom en app – "Peiling", søke seg frem til alle produkter som blir solgt i handelen, sier Svein-Erik Eide, ansvarlig for kommunikasjon og medlemskontakt i KLF. Appen fra Forbrukerrådet viser frem produktet med navn, produsent, bilde, hvor den sist ble handlet, næringsinnhold, ingredienser, varekode og offentlig godkjente merkeordninger som Svanemerket, NytNorge og Nøkkelhull. Same det, gulost er gulost (Nationen - Kommentar av Hilde Havro - 22.06.17) I første omgang skal det lages en handlekurv bestående av 200 merkevarer som finnes i alle butikker. Forbrukerne får ikke vite prisen på hvert enkelt produkt, men prisen totalt for hele kurven. Første handlekurv publiseres i august. - KLF har over flere år vært kritiske til å etablere en statlig dagligvareportal. Hovedgrunnen er at prispress på merkevarer fører til at andre varer som står for mangfold i butikk antas å bli dyrere, sier Eide. Forbrukerrådet har et ønske om å kunne lage flere typer handlekurver. De snakker om gourmetkurv, EMV-kurv, julekurver osv. - Vi ser utfordringer på det å sammenligne produkter som ikke er like f. eks EMV-segmentet. Grillpølser har forskjellig kjøttprosent, råvare, røykemetode, saltinnhold osv. Pinnekjøtt kan være av lam, sau, røkt, urøkt, oppskåret, helt osv. EMV kategorien består av produkter som ikke kan sammenlignes ut fra pris, da egenskapene er forskjellige, sier Eide, som også tror at portalen vil føre til merkostnader og tidsbruk for bedriftene.

Siste saker