Du er her: Forsiden / Kjøtt & Eggprodusenten / Leder / Myter om markedsføring av egg og kjøtt

– Myter knyttet til markedsføring av egg og kjøtt

Leder nr. 02 /2015, av redaktør Per A. Sleipnes.
- I debatten rundt kjøtt og kreftfare, har det i opinionen blitt skapt et inntrykk av at MatPrat eller OEK er et statlig finansiertmreklameorgan for å øke kjøttforbruket i Norge.

Det er selvsagt en feilaktig framstilling av virkeligheten og viser med all mulig tydelighet at kunnskapen blant de som deltar i den offentlige debatten ikke er av beste merke. Man kan nesten få et inntrykk av at enkelte debatterer mot bedre vitende.

Finansieringen av OEK (opplysningskontoret for egg og kjøtt) og den viktige jobb som gjøres ved dette kontoret, er det dere bønder som står for. Det skjer via en avgift på alt slakt som leveres til norske slakterier. Og årsaken er enkel: å få norske forbrukere til å foretrekke norsk kjøtt. Vi snakker med andre ord ikke om produktreklame. OEK er den eneste kommunikasjons- og markedsføringskanalen som jobber kun for norske bønder og norsk egg- og kjøttindustri.

Det er viktig at dere produsenter har en bevissthet rundt dette faktum. Dere trenger et organ for å bidra til verdiskapning og øke omsetning av norsk egg og kjøtt. Dette gjøres gjennom det innarbeidede merkenavnet Matprat – en ren generisk markedsføringskanal.

Når enkelte nå tar til orde for å legge ned OEK, må dere stå opp. En diskusjon rundt organisering må vi være villig til å ta og vi må også tåle en diskusjon om hvorvidt ressursbruken i OEK skaper positive resultater for bonden. Men OEK sin rolle som markedsfører av norsk kjøtt, er udiskutabel. OEK har gjennom flere år levert gode resultater på merkevarestyrke, kjennskap og bruk, og forbrukene har vært svært positive i sine tilbakemeldinger.

Min påstand er at gjennom sin aktivitet, oppfyller OEK «kravene» om å bidra til økt salg og verdiskaping av egg og kjøtt. Opplysningskontoret må forholde seg til hva forbrukerne er opptatt av og et tettere faglig samarbeid med andre aktører er en del av svaret for å kunne levere. Her vet jeg det pågår et viktig og framtidsrettet arbeid innad i OEK.

__

Bacon-retrett i tide

Det måtte komme og hotellkongen Petter Stordalen gjorde det eneste riktige: «Baconforbudet» han proklamerte ved sin mange Comfort-hoteller rundt om i landet er opphevet. Presset ble rett og slett for stort. Eller sagt på en annen måte: Ingen kødder med bacon! Heller ikke milliardæren Stordalen. Tar du bacon vekk fra frokostbordet til nordmenn på hotell, har du en utfordring. Stordalen beregnet neppe størrelsen på denne. Vi er oppriktig glad for snuoperasjonen.

Det skal dere som produserer norske egg og norsk svinekjøtt også være. Hver eneste dag året gjennom jobber dere knallhardt for å gi det norske matmarkedet gode produkter. Å nekte ett av disse gode produktene plass på frokostbordet på hoteller, er ikke bare dumt, det er direkte tåpelig. Heldigvis innså Stordalen det i tide. Og med tanke på et voksende overskudd av gris her i landet, er det ekstra gledelig at bacon-forbudet ikke ble en realitet. Tenk bare på smitteeffekten!

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøtt- & Eggprodusenten.

Nøkkelord: leder, MatPrat, OEK, bacon
Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt

Annonser