Du er her: Forsiden / Om KLF / Kronikker / Nei til kostbar app for mindre mangfold

Nei til kostbar app for mindre mangfold

Dagligvareportalen som snart skal lanseres vil være negativt for utvalget som møter forbrukerne i butikk. Kjente sammenlignbare merkevarer som finnes i alle kjedene vil utsettes for et ekstremt press i kjedeforhandlingen og prisdumpes i butikk, mens varene som gir mangfold til forbrukerne, vil bli dyrere, skriver Svein-Erik Eide i en kronikk som stod på trykk i Nationen 27.juni 2017.

Forbrukerrådet sier at portalen skal gi forbrukere informasjon om alt fra næringsinnhold, som hvor mye salt eller sukker som er i matvaren, eller informasjon knyttet til pris og frivillig merking innen miljø, dyrevelferd, opprinnelse og etisk handel. Det høres flott ut, men å fremskaffe informasjon og bilder av produkter har en pris.

Ny pris-app lanseres august (kjottbransjen.no - 05.07.2017)

I verden utenfor kontorene i byråkratiet i Oslo betyr forslaget at medlemene i Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund (KLF) - kjøtt- og eggleverandørene - får krav på seg til å legge all informasjon inn, og fortløpende holde den oppdatert.

Spesielt for de mellomstore og minste leverandørene vil dette medføre store kostnader, både som engangskostnad for å få ting på plass og deretter for å holde alt oppdatert.

Mer produktinformasjon krever ressurser i form av tid. Tid er penger, og i siste instans ender regningen alltid hos forbrukerne. Alternativt ser ikke bedriftene det som formålstjenlig å gjøre jobben, og de finner andre markeder å selge varene i, eller slutter å tilby produktet. Det vil over tid føre til mindre utvalg og dyrere mangfold.

KLF ønsker selvsagt å legge til rette for at forbrukere skal kunne gjøre opplyste valg når de handler. Medlemmene våre står på barrikadene for mangfold gjennom delikatessebutikker, regional mat, lokalmat, norsk, økologisk, sunne alternativer med mer.

Å sammenligne hvor mye en pakke Gilde-grillpølser koster i Kiwi, Rema eller Coop Ekstra er enkelt.

Men å sammenligne Folkets grillpølser med First Price, BestPris, Nordfjord, Leiv-Vidar, Finsbråten eller X-tra er med respekt å melde helt bak mål. Alle er gode kjøttprodukter, men smak, kjøttprosent, røykeprosess, saltinnhold og allergener varierer. Det er rett og slett forskjellige produkter med forskjellige kvaliteter.

Og hvor opplyst vil en forbruker som søker etter ribbe egentlig bli? Ribbe selges fersk, frossen, rutet, krydret, marinert, naturell, stekt, av rasen Hampshire, med/uten kam, økologisk, fra fjellgris, for å nevne noe.

For mangfoldets skyld ber vi innstendig om at små og mellomstore kjøtt- og eggbedrifter unntas oppføring i løsningen. For her planlegges det for unødvendig byråkrati, som igjen vil gi dyrere mat. Og siden handelens egne merkevarer ikke er sammenlignbare bør de heller ikke settes opp imot hverandre på pris når det kommer til kjøttprodukter.

Innholdsfortegnelse på produktene samt VGs prisbørs har vært godt nok i flere tiår. Når forbrukerrådet nå legger opp til en ny løsning som vil koste mange millioner å drifte årlig, vil det gjøre maten dyrere og forringe utvalget i butikk. Forbrukeren blir på sikt den store taperen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt

Annonser