Du er her: Forsiden / Om KLF / Kronikker / Vil du bidra til oppstandelsen?

Vil du bidra til oppstandelsen?

Etter 35 år med «billig, billig» i norsk matbransje er det bare et fåtall spesialiserte kjøttforretninger igjen. Spesialbutikkenes tilbakegang byr ikke opp til mangfold i matveier, og gjør Norge til et fattigere matland. Kjære forbruker, støtt opp om de få lokale kjøtt- og delikatesse-forretningene vi har igjen før de forsvinner helt. (Kronikk på trykk i VG 21.08.2014)

EN VARSLET DØD: - I hele Norge har vi nå sannsynligvis mellom 30-40 spesialiserte kjøttforretninger igjen. 6. august måtte Thoresen Slakterforretning AS i Steinkjer gi tapt etter 91 års drift, skriver kronikkforfatteren. Foto: FRANK SJØLI

Kjære forbruker, støtt opp om de få lokale kjøtt- og delikatesse-forretningene vi har igjen før de forsvinner helt.

«Pølsemakeren» som begrep for butikken der du kjøper kjøtt og pålegg er blitt verneverdig. I takt med fokus på billig mat har norske forbrukeres interesse for spesialforretningene stupt. Norge er på jumboplass i Europa med antall spesialiserte kjøttforretninger pr innbygger. 6. august måtte Thoresen Slakterforretning AS i Steinkjer gi tapt etter 91 års drift. Nok en mellomstor norsk by står uten en spesialforretning for kjøtt fylt av fagfolk og produkter basert på lokale, tradisjonelle oppskrifter.

Skal du fortsatt sitte og se på utviklingen - eller vil du bidra til renessansen for pølsemakeren der du bor?

Kronikk: Vil du bidra til oppstandelsen? (VG.no - 22.08.2014)

Kun et fåtall igjen
Av håndverkstradisjonene innenfor mat har pølsemakeren en helt spesiell plass i folks bevissthet. Ikke bare fordi pølsemakeren kan slippe de mest fantastiske matdufter utover byen fra sitt kokeskap og få folks tenner til å løpe i vann, men også fordi filmen «Den forsvundne pølsemaker» med Leif Juster er en av de mest viste norske filmer.

Men etter 35 år med «billig, billig» i norsk matbransje er det bare et fåtall spesialiserte kjøttforretninger igjen. En etter en har de måtte gi tapt. Lokale oppskrifter og tradisjonelle produkter, lange arbeidsdager og beskjedne inntektskrav har ikke vært nok til å sikre en omsetning og fortjeneste stor nok til leve av. I hele Norge har vi nå sannsynligvis mellom 30-40 spesialiserte kjøttforretninger igjen.

Dette er en utvikling som burde gjøre matglade folk betenkt, de som er opptatt av lokalmat og matmangfold bekymret og reiselivsfolk beklemt. Men mest av alt burde det motivere oss alle til å gjøre en innsats for å sikre driftsgrunnlaget til de kjøttforretningene som fortsatt står på. For vi har fremdeles flere fantastiske kjøttforretninger; som Brandbu Pølsemakeri, Hole Kjøtt, Leif Vidar Slakterforretning, Solheim Kjøtt, Anni's Pølsemakeri for å nevne noen av medlemmene i Kjøtt-og fjørfebransjens Landsforbund.

Som med «Polet»
Nordmenns hovedargumentasjon for å akseptere vinmonopolet er kunnskapen de ansatte på polet besitter, og at kvaliteten på spesielt vinen som finnes i hyllene er svært god. Mange er redde for at kunnskapsrik kjøpshjelp og kvalitetssikring av hva som kjøpes inn skal forsvinne om vin flyttes til dagligvarebutikkene. Argumentasjonen burde være like viktig for å beholde kjøttforretninger i byer og tettsteder.

Som forbruker bør du gjøre deg opp noen tanker om hva slags utvalg av mat du ønsker deg i fremtiden. Brorparten av kjøttet som selges i Norge går gjennom de fire store kjedene og deres 4000 butikker. Trygg og sikker mat er det absolutt, men de færreste kjedene har investert i topp kjøttfaglige folk bak disken - om de har noen ferskvaredisk. Spesialbutikkenes tilbakegang byr ikke opp til mangfold i matveien, og gjør Norge til et fattigere matland.

Så hva med deg; blir du med på oppstandelsen og revitaliseringen av «Pølsemaker'n» som en uunnværlig butikk i enhver norsk by og tettsted med respekt for seg selv?

Som forbruker er det lett; det er bare å stikke innom og handle litt i løpet av uka. Ikke bare når det er jul, konfirmasjon eller bryllup. Støtt opp om de få lokale kjøtt- og delikatesse-forretningene vi har igjen før de forsvinner helt. Og se deg ikke blind på pris fra kjedebutikken kontra delikatessebutikken.

Dagligvarehandelen kan også ta et ansvar med ikke å selge kjøttprodukter langt under innkjøpspris, i alle fall ikke storselgerne i høysesongen.

Lokale verdikjeder
Men ikke minst må politikerne vifte med hele armen. Innovasjon Norge bør gis et hint om at de skal prioritere og igangsetter prosjekter som bedrer framtidsutsiktene til de spesialiserte forretningene innen mat. Med all innsatsen som til nå har vært rettet inn mot gårdsmat og nisjeproduksjon, bør nå mer fokus dreies over på å sørge for effektive, lokale og regionale verdikjeder for lokalmat.

De lokale kjøttforretningene spiller en nøkkelrolle som bærer av norske mattradisjoner og produktspekter og har lange tradisjoner med service og kundebehandling. De spesialiserte kjøttforretningene er et naturlig hjerte i en slik satsing.

På tide at vi alle gir «pølsemakeren» noe mer resultatskapende enn et klapp på skulderen!

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt

Annonser