Advarer mot å forby EMV
Eksperter mener egne merkevarer (EMV) i dagligvarebransjen er bra for konkurransen og forbrukerne.
– Såkalte egne merkevarer bør ikke forbys. Det vil være ganske uhørt i en moderne markedsøkonomi. Det er også vanlig i de fleste andre europeiske land, sier Ivar Gaasland, førsteamanuensis ved institutt for samfunnsøkonomi på BI i Bergen, til Nettavisen.
Debatten er aktualisert etter at flere politikere på Stortinget er åpne for å forby matvarekjedenes egne merkevarer. Geir Pollestad i Senterpartiet er én av tre politikere, fra tre ulike partier, som har uttalt seg kritisk til EMV.
– Det kan hende representantene på Stortinget er fullstendig blinde, og ikke skjønner hvordan markedsøkonomien skal fungere. Å nedlegge et forbud mot at dagligvarehandelen kan ha egne merkevarer er helt utenkelig i mine øyne, sier varehandelsekspert Odd Gisholt til Nettavisen.