Bærekraftig og brukervennlig kjøttemballasje

Bærekraftig og brukervennlig kjøttemballasje Kjøttemballasjen skal være bærekraftig, men det er også viktig at den kan settes rett i ovnen og åpnes enklest mulig. Av Georg Mathisen Det er det… Les mer

Bærekraftig og brukervennlig kjøttemballasje

Kjøttemballasjen skal være bærekraftig, men det er også viktig at den kan settes rett i ovnen og åpnes enklest mulig.

Av Georg Mathisen

Det er det amerikanske konsernet Hormel Foods, kjent for alt fra Spam (kjøttproduktet, ikke e-postreklamen) til Columbus Craft Meats og kalkunmerket Jennie-O, som forteller om kjøttdisker der det kommer til å være flere typer emballasje enn før. Først og fremst skal den være bærekraftig og brukervennlig:

I ovnen

– Forbrukerne er på jakt etter måter å gjøre tilberedningen av maten enklere på. Emballasje som kan brukes i stekeovnen eller mikrobølgeovnen, skinpack, løsninger med mindre inneremballasje og teknologi til å holde stekt mat sprø, ramser Megan Ward opp.

Hun er merkesjef i Hormel Deli Solutions og er intervjuet i fagbladet Meat+Poultry. Der forteller hun hvordan Hormel følger med på hvordan behovene til forbrukerne er i endring hele tiden.

Ferskvaredisken i supermarkedene, for eksempel, gir en opplevelse som kundene setter pris på – selv om de siste par årene har gjort mange skeptiske til å møte for mange mennesker når de er ute og handler:

– Forbrukerne vil vite at maten de kjøper, er trygg, minimalt håndtert og tilgjengelig på en måte som gjør det mulig for dem å komme seg inn og ut av butikken raskt, sier Ward.

– Det er der emballasjen kan komme inn og tilby løsninger som forsegler produktet fra utsiden og minimerer behovet de ansatte i butikken har for å håndtere maten.

Synlig kjøtt

Den største trenden er likevel transparens, ifølge Kyle French, som er merkeansvarlig for Hormels økologiske kjøttmerke Applegate. Han mener «transparens» helt bokstavelig: Forbrukerne ønsker å se kjøttet de kjøper og være trygge på at kvaliteten er høy.

– Vi har anstrengt oss for å vise så mye av produktet som mulig gjennom den transparente emballasjen. Vi legger også ut kjøttet vårt med overlapp i stedet for å stable det, for å maksimere synligheten, forteller French.

Glidelås

Applegate har nettopp lagt om den lukkbare emballasjen sin til en ny glidelåsløsning. Den er enklere å lukke tett slik at kjøttet holder seg fersk lenger. Akkurat nå er den perfekt for folk som spiser flere måltider hjemme.

– Når forbrukerne bytter til større pakninger og generelt kjøper mer, er det viktig at de klarer å holde disse produktene ferske i kjøleskapet til mer enn bare ett måltid. Da trenger de en enkel og trygg metode for å lukke pakningen igjen, konstaterer han.

Må engasjere forbrukeren

– Emballasjen er den viktigste og mest konstante måten for et merke å kommunisere med forbrukerne på, sier markedsdirektør Ozlem Worpel i Tyson Fresh Meats til Meat+Poultry. Han forteller hvordan forbrukeren kjøper produktet i 80 prosent av tilfellene når de først har tatt på pakken.

– Derfor er det viktig at vi har ferskt kjøtt i emballasje der etiketten engasjerer forbrukeren. Vi tenker på dette som den måten vi gjør produktet vårt levende på, sier Worpel.

Amerikanerne er midt i den store kalkunsesongen. For kalkunbransjen er det viktige å bruke emballasje som er bærekraftig og solid – som holder kjøttet ferskest mulig og svinnet minst mulig, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Beth Breeding i National Turkey Federation.

Sjekker resirkulering

83 prosent av forbrukerne sjekker instruksjonene på emballasjen for å være sikre på at de kaster den på riktig sted, har emballasjeprodusenten Amcor funnet ut.

Amcor peker på fire emballasjetrender akkurat nå:

  • Skinpack. Det betyr bedre holdbarhet og mindre problemer med luft.

  • Bærekraft. Emballasjen skal kunne resirkuleres uten at det går ut over produktkvaliteten.

  • Enkel tilberedning. 81 prosent vil helst ha lukkbar emballasje.

  • Spart emballasje. Interaktive etiketter og QR-koder som kan snakke med telefonen.

Julepapir med baconlukt

Når du ikke kan pakke inn gavene i bacon, kan du i hvert fall velge papir som ser ut og lukter som bacon.

Du pakker ikke inn julegavene i bacon, men det er det nærmeste du kommer. Amerikanske Hormel har lansert papir som ikke bare er påtrykt fristende baconbilder, men som også lukter bacon. – Vi tror at alt er bedre når det er pakket inn i Hormel Black Label bacon, sier merkesjef Nick Schweitzer.

Baconmerket er også ute med munnbind med baconlukt.

Siste saker