Biff ikke helgemat lenger

Biff ikke helgemat lenger Rugtvedt Taco og pizza har overtatt helt for biff som helgemat, for-teller butikksjef André Styrvold på Eurospar Rugtvedt. Taco-baguetten er det desidert største produktet i telemarksbutikken…. Les mer

Biff ikke helgemat lenger

Rugtvedt Taco og pizza har overtatt helt for biff som helgemat, for-teller butikksjef André Styrvold på Eurospar Rugtvedt. Taco-baguetten er det desidert største produktet i telemarksbutikken.

Georg Mathisen

Didrik Andersen og Monica Bergheim Garmo byr på taco-baguetter – butikkens desidert mestselgende produkt.

– Den største endringen som har skjedd hos oss de siste årene, er at helgematen er blitt mer og mer taco og pizza og mindre og mindre ferskt fra kjøttdisken, forteller Styrvold.

Han er sjef for en sjelden butikk i Bamble – Telemarks eneste Eurospar, på det som er i ferd med å bli det største stoppestedet langs E18 mellom Oslo og Kristiansand. Der er ferskvareavdelingen full av god mat, men mange kunder plukker heller med seg ferdigpakket kjøttdeig.

NY NASJONALRETT

– Taco er Norges nye nasjonalrett. Så er det sånn i dag at også de som driver lavpris, er blitt gode. Alt vi leverer i kjøttdisken i dag, er det mulig å få ferdigpakket, innrømmer butikksjefen.

Det han først og fremst har å spille på, er sesongproduktene.

– Det er i sesong vi kan skille oss mest ut. Nå som det er lam, har ikke lavpris samme mulighet til å ta et lam, skjære det opp i stykningsdeler og få det ut i disk. Det kan godt hende at de kan få inn frosne lammekoteletter, nakke og lammesadel, men det blir ikke den samme ferske råvaren, sier Styrvold.

De lokale produktene står ikkei kø på butikken i Bamble, men noen har fått plass i hyllene.

SOMMERBIFF

Tidligere var det biff kundene hans ville ha når de skulle unne seg noe ekstra godt til helgemiddagen.

– Det var mer helgemat tidligere. Nå selger vi mest om sommeren, forteller han. – Da går det utrolig mye sånt som T-benstek, som folk har på grillen.

Til tross for alle som passerer forbi på europaveien, har Eurospar Rugtvedt mange godt voksne kunder.

BIBRINGE

– Det er ikke så mange barnefamilier som bor her i området vårt, forteller André Styrvold. Det har betydning for kjøttsalget, selvsagt:

– Bibringe og høyrygg selger vi en del av. Gryte- og sosekjøtt. Det er ikke like mye trøkk på det vi kan lage av spesialiteter. Franskbiff eller kyllingfilet med brie og spekeskinke er litt ut for vår del. Det vi ser at kundene vi ha, er mer basic.

I tillegg til de godt voksne fra nærområdet er det mange faste kunder som stopper på vei fra oslokanten til hyttene lenger sør for hovedstaden.

– Vi ser de samme kundene år etter år. De handler alt de trenger, men det er klart at vi selger ekstremt mye fra varmeskapet vårt. Mat i farta – ikke bare til dem som har hytte nedover her. Alle som stopper, skal ha en matbit i hånden mens de kjører bil. Nå jobber vi med å utvide varmeskapet så vi får et skap til og kan øke sortimentet, forteller Styrvold.

TACO-BAGUETTE

Varmmat øker, og ferdigmiddagene som butikken lager selv, øker godt.

– Det går en god del av dagens middag, vanvittige mengder med burgere – vi lager mange forskjellige – og taco-baguetten er definitivt det største produktet i hele butikken. Den selger vi bare fra varmeskapet.

På leverandørsiden er Eurospar-butikksjefen full av godord om Matbørsen. – De har utviklet seg vanvittig bra de siste årene på varmmatfronten, sier han. Lokalt trekker han gjerne frem pølsene fra Brødrene Brubakken i Kragerø og kylling, egg og andre produkter fra Holte Gård i Drangedal, sammen med honning fra Moland.

Ingen av konkurrentene har mulighet til å ta inn og stykke opp hele lam. Det må utnyttes med en bugnende kjøttdisk

André Styrvold og Eurospar Rugtvedt bruker disken til å skille seg ut spesielt med sesongprodukter.

Siste saker