Blir størst i Norge på økologisk spekemat

Ask Gård Foredling AS utvider produksjonsanlegget med 1000 kvadratmeter og når nybygget står ferdig i juni, flytter bedriften inn i nytt produksjonsbygg som er spesialdesignet for produksjon av italiensk spekemat…. Les mer

Ask Gård Foredling AS utvider produksjonsanlegget med 1000 kvadratmeter og når nybygget står ferdig i juni, flytter bedriften inn i nytt produksjonsbygg som er spesialdesignet for produksjon av italiensk spekemat.

Av Per A. Sleipnes

For tredje gang på seks år bygger ASK nye lokaler. Bedriften ble etablert i et 24 kvadratmeter stort stabbur, som noen måneder senere ble til et 160 kvadratmeter nybygg, som igjen ble til 210 kvadratmeter året etter.

– Nå tar vi i litt mer og bygger et nybygg på 1000 kvadratmeter. Investeringen er på 20 millioner kroner. Dette inkluderer en tomt på 4,8 mål så vi kan bygge ut senere om det skulle bli behov. Vi får en kapasitet på 300 tonn spekemat og blir med det Norges største økologiske spekematprodusent. Samtidig vil vi satse på lokale bønder og jobber tett med noen bønder her på Hadeland, forteller gründer og daglig leder Kristoffer Evang. Hadeland-bedriften ble for øvrig nylig medlem i KLF.

Mer effektiv produksjon

Evang, som selv lærte seg å produsere spekepølser via filmer på YouTube, fastslår at det ligger mye planlegging og tankevirksomhet bak denne satsingen.

– Poenget er å balansere størrelse med produktkvalitet. Vi har brukt mye tid på å finne ut hvordan det nye anlegget skal utformes for å få en så effektiv produksjon av spekepølse som overhodet mulig – uten at det går på bekostning av kvalitet.

Ask har siden sin spede begynnelse i 2014 hatt tre kjerneverdier (core values): bærekraftig produksjon, godt håndverk og dyrevelferd.

– Disse tre verdiene har vært med oss hele veien, og er en guide i våre veivalg. Fra drift basert på egne sauer, til å handle inn noen griser fra Ramme gård til nå å samarbeide med fem–seks bønder på økologiske råvarer. Sammen med Jens Eide AS og Kolonihagen (Rema 1000) har vi utviklet et fantastisk samarbeid der vi sammen utnytter hele verdikjeden på grisen. Vi er ett av svært få samarbeidskonsept der det ikke er noe restprodukt igjen på lager. Praktisk talt alt på grisen benyttes. Dette er både givende og den mest bærekraftige måten å drive på, fastslår Kristoffer Evang.

Fra 0 til 11 millioner

I løpet av de vel seks årene Hadeland-bedriften har holdt på, har omsetningen økte fra 0 til 11 millioner kroner. Tilnærmingen til produktutvalg har vært styrt av det forbruker vil ha. Nemlig en spekesnabb av topp kvalitet. De siste årene har bedriften, til stor frustrasjon for Evang & Co. Ikke klart å levere nok varer hverken til Horeca-markedet eller til dagligvaremarkedet. ASK-pølsene finnes nå i 160 Meny butikker, og rundt 350 delikatessebutikker over hele landet, samt mange restauranter.

– Vi har hatt en utrolig spennende og utfordrende reise i disse oppstartsårene. Bedriften har fått mye skryt og mottatt både nasjonale og internasjonale priser for produktene. Dette er selvsagt både gøy og utrolig gjevt. Nå gleder vi oss endelig til å kunne levere de volumene som bestilles. Siste åtte måneder har vi ligget på 50 prosent leveringskapasitet og har måttet si nei til alle nye kunder. Nå har vi brukt masse tid på å planlegge for vekst, i form av systemer, merke-varebygging og produktinnovasjon. Vi gleder oss stort til å kunne produsere enda bedre produkter, sier Evang, som nå skal installere topp moderne klimarom fra Fessman med total kapasitet på 120 vogner over tre rom.

Daglig leder Kristoffer Evang har opplevde en voldsom utvikling i bedriften han etablerte for seks år siden.

Jobber tett med bønder

– Hva med nye produkter? Noen du vil trekke fram?

– Flere nye produkter ligger i pipeline, men jeg vil ikke røpe noe nå. Men jeg kan vel si så mye som at vi kommer til å jobbe litt bredere enn hva vi har gjort til nå, og at slicet salami kommer til å være noe av det vi satser hardt på fremover.

Nytt fra høsten er også egen linje på lokal frilandsgris, der Evang & Co. samarbeider nært med Olav Lie Nilsen, som tidligere drev Thorbjørnrud hotell og nå driver Thorbjørnrud Ysteri som grisen bl.a. skal få myse fra.

– Vi ønsker å jobbe tett med bøndene, for både å sikre dyrevelferd, kvalitet og den åpenhet det bidrar til bransjen vår. Vi sikter høyt og tror vi kommer til å være en av de ledende produsentene i Norge på spekemat i løpet ikke altfor mange år. Pris kommer vi ikke til å konkurrere på, men på kvalitet skal vi gi det etablerte en skikkelig fight.

Familiegård

Bedriften på Jevnaker er en del av en familiegård med 150 vinterfôrede sauer. Totalarealet er på 230 mål og det er svogeren til Evang som driver gården. Lam og sau fra gården benyttes i produktene som Ask produserer.

– Hva med distribusjonen? Har dere hånd om denne også?

– Den har vi satt bort. Vi har ganske enkelt ikke kapasitet til både å produsere og transportere. Dessuten kan vi dekke et langt større område ved å bruke ekstern distributør. Men det koster penger å la andre gjøre denne jobben. Grovt sett «koster» dette 20 prosent av vår bunnlinje. Det har vi måttet kompensere gjennom å øke volumene. Vi lever greit med det, men fett er det ikke, fastslår kjøttgründeren fra Hadeland.

– Hvorfor kun økologiske produkter? Det hadde vel vært enklere å benytte regulære kjøttråvarer i produktene?

– Selvsagt, men vi har ønsket å gjøre det på denne måten. Det økologiske markedet for kjøttprodukter er i klar vekst og pr. i dag er vi alene med økologisk spekemat myntet på dagligvare- og delikatessebutikker. Men jeg innrømmer at råvaretilgangen er utfordrende. Krydder blander vi selv på vår måte. Derfor blir Ask-produktene så særpreget som vi selv ønsker, avslutter Kristoffer Evang.

Siste saker