Dalpro klare for årets NM i julemat

I år som for to år siden i forbindelse med NM i juleprodukter: gårdsmatbedriften Dalpro på Hitra er aller først ute med påmelding av produkter.

Denne gang har antallet påmeldte produkter fra bedriften økt kraftig siden forrige NM for to år siden. Fem produkter har Hitra-bedriften sendt inn for bedømming denne gang.

PRODUKTUTVIKLING
– Vi prioriterer NM høyt. Ikke bare fordi det er en spennende og viktig produktkonkurranse, men også på grunn av den faglige gjennomgangen av produktene. Å få dyktige fagfolk til å saumfare produktene våre er viktig med tanke på produktutvikling, påpeker avdelingsleder Sverre Johansen.

VARIERT MENY
Produktene bedriften deltar med i år er disse: Pinnekjøtt av villsau, varmrøkt lammelår, to ruller (lam og hjort), samt julepølse av lam. En svært variert kjøttmeny med andre ord og særlig pinnekjøttet har Johansen forhåpninger til. Ikke rart ettersom nettopp pinnekjøtt av villsau gikk helt til topp i konkurransen «Det norske måltid».

BONDENS MARKED
– Vi har hatt en svært god utvikling de siste tre–fire årene. Flere og flere etterspør vår gardsmat og i år vil omsetningen passere seks millioner kroner. Det er en økning på nær en million kroner i forhold til fjoråret. Særlig har omsetningen på Bondens Marked vært oppløftende, påpeker Johansen.

2000 VILLSAU
Gårdsmateventyret på Hitra startet for åtte år siden og utgangspunktet var en nedlagt prestegård på Hitra. Bedriften Dalpro ble etablert for 25 år siden, men da var det ingen som tenkte på matproduksjon. I år vil 2000 villsau og rundt 250 hjort bli slaktet og avdelingsleder Sverre Johansen er sikker på at antallet vil øke.

DET NORSKE MÅLTID
– Av de rundt 250 hjortedyrene vil håndterer, kommer 100 fra eget oppdrett. De øvrige er dyr som jegere i området jakter på. I tillegg har vi avtale med et 60-talls produsenter av villsau og vi slakter hver høst nær 2000 villsau.  Disse kommer i stor grad fra naboøya Frøya som er størst på villsau i Norge. Denne villsauen er et fantastisk kjøttprodukt, noe også juryen i Det Norske Måltid var enig med oss i, sier Johansen.

SEKS MILLIONER
Dalpro omsetter i år for rundt seks millioner kroner og den omsetningen oppnår bedriften på basis av rundt 45 tonn råvare fra hjort og villsau. Fordelingen er 65 prosent villsau og 35 prosent hjort. I tillegg til dagligvare og storhusholdningskanalen, omsettes en hel del på Bondens Marked i Trondheim. Denne kanalen er dessuten en viktig markedsføringskanal for Hitra-bedriften.

GOD FLYT
– Selv om virksomheten nå går veldig bra, er det første de tre–fire årene at så har vært tilfelle. Fram til 2011, var det mye slit og vi var da nokså usikre på veien videre. Nå har vi en helt annen flyt og det skyldes selvsagt den positive oppmerksomhet vi har fått i markedet. Nå er neste produktkonkurranse Årets julemat i KLF-regi og den ser vi fram til. Her har vi jo noe å forsvare, sier Johansen og sikter til topplasseringen i 2011 for bedriftens pinnekjøtt av villsau. Sverre Johannessen er selv villsau-bonde og en viktig bidragsyter til Dalpro på råvaresiden. I år som for to år siden i forbindelse med NM i juleprodukter: gårdsmatbedriften Dalpro på Hitra er aller først ute med påmelding av produkter.

Siste saker