Dyrøymat med vellykket satsing på treningsmat

Dyrøymat med vellykket satsing på treningsmat En optimal sammensetning av fett, karbohydrater og proteiner. Det er innholdet i suksessproduktet Foodbox som bedriften Dyrøymat AS i Brøstadbotn i Troms har blitt… Les mer

Dyrøymat med vellykket satsing på treningsmat

En optimal sammensetning av fett, karbohydrater og proteiner. Det er innholdet i suksessproduktet Foodbox som bedriften Dyrøymat AS i Brøstadbotn i Troms har blitt store på.

Av Per A. Sleipnes

Det dreier seg om ernæringsmessig sunn ferdigmat og målgruppen for Foodbox er folk som trener på treningssentre i Norge. Her i landet er konseptet i ferd med å ta helt av og daglig leder Tore Nordahl i Dyrøymat AS forteller at pakningene med næringsrik frossen ferdigmat nå utgjør rundt ti prosent av årsomsetningen til Troms-bedriften.

Knapphet på tid

– Dette er utrolig spennende for oss. Konseptet med frossen ferdigmat som selges på treningssentre, er beregnet på folk som er over gjennomsnittet opptatt av kropp og helse. Og de er det mange av etter hvert. Et annet interessant poeng med disse treningsvillige menneskene er at de ofte har knapt med tid og at de tyr til mikrobølgeovnen i forbindelse med matlaging. Her er det vi kommer inn i bildet, forteller en svært fornøyd Dyrøymat-leder.

40 000 porsjoner

Konseptet ble utviklet allerede for sju år siden, men i starten gikk det nokså tregt.

– Det var noe helt nytt, og vi solgte bare 400–500 slike middager det første året. Så har salget økt sakte, men sikkert hvert eneste år, og i fjor solgte vi 7500 porsjoner. I år ligger vi an til 40 000 solgte Foodboxer, forteller Tore Nordahl i Dyrøymat.

– Og det stanser vel ikke med 40 000?

– Nei, interessen for dette konseptet synes å vokse hele tiden og jeg tror at vi på sikt kommer opp i 100 000 produserte porsjoner i løpet av et år.

Lav margin

– Er det penger i dette for dere?

– Til nå har vi ikke hatt den store fortjenesten. Det skyldes at vi, sammen med salgsselskapet som selger og markedsfører Foodbox, har «dugnadsjobbet» sammen for å skape interesse og markedsmuligheter. Men med stadig økte volum, vil vi etter hvert kunne glede oss over en stadig bedre margin på den frosne og sunne ferdigmaten vi produserer, fastslår Nordahl.

Stort i Sverige

Det var selskapet Benchmark Group Norge i Bodø som i 2012 kom til Dyrøymat og ba kjøttbedriften gjøre en jobb med denne ferdigmaten. Benchmark Group er et svensk paraplyselskap som leverer produkter og tjenester til treningssentre og helsestudioer i Sverige, Norge og Finland. Jan Roar Tømmerås representerer selskapet i Norge.

– Det er en stor svensk produsent som leverer i Sverige, men det blir for dyrt å ta svenskprodusert mat hit. Så jeg begynte å lete etter noen som kunne lage sunn, frossen ferdigmat i Norge. Det var ikke enkelt. Ofte er det mye e-stoffer og salt i ferdigmat, og ingen av de store og kjente produsentene kunne hjelpe oss. Så fikk jeg tips om en liten bedrift i Troms som lagde veldig god ferdigmat. Jeg tok kontakt og Tore Nordahl tente på ideen, forteller Tømmerås.

Avtale med 40 treningssentre

Han sier at over 300 treningssentre i Sverige har dette ferdigmattilbudet, og at det øker på i Norge hvor man nå leverer til kjeden Family Sports Club (tidligere Stamina).

– Vi er nå inne med Foodbox på nær 40 treningssentre – halvparten av disse ligger i Sør-Norge. Vår agenda er å hjelpe kundene til å oppnå resultater. Derfor tilbyr vi også kostplaner. I dag vet vi at folk spiser veldig mye mat med raske karbohydrater. Det høyner blodsukkernivået. Her er det vi vi kommer inn med Foodbox som et alternativ, sier Tømmerås.

18 millioner

I Dyrøymat er Tore Nordahl svært tilfreds med utviklingen. Ved en produksjon på 100 000 porsjoner i året, vil dette volumet utgjøre rundt en fjerdedel av omsetningen. Omsetningen i år vil ligge på nær 18 millioner kroner og bedriften har i dag 14 ansatte. Og flere kan det bli.

– Ja, det er klart vi har behov for mer personale når vi får mer å gjøre. Skal vi lage 100 000 porsjoner med ferdigmat, trenger vi flere hender, sier Nordahl.

Transport-utfordringer

Foreløpig lager Dyrøymat sju–åtte forskjellige lunsj- og middagsretter i Foodbox, og nå er nye retter på vei inn.

Jan Roar Tømmerås i Benchmark Group peker på at den største utfordringen er transporten fra Brøstadbotn til treningssentre i andre deler av landet.

– Det er dyrt å transportere frysevarer. Dette er den største utfordringen for å oppnå lønnsomhet, sier han.

– Hva er utsalgsprisen for en Foodbox?

– 75 kroner.

Siste saker