– Egg må tilføres mer verdi

– Egg må tilføres mer verdi Det er mye å hente på å tilføre eggene mer verdi, konstaterer Dag Stian Lindstad. Den ferske sjefen for Toten Eggpakkeri skal fortsatt ha… Les mer

– Egg må tilføres mer verdi

Det er mye å hente på å tilføre eggene mer verdi, konstaterer Dag Stian Lindstad. Den ferske sjefen for Toten Eggpakkeri skal fortsatt ha ferske egg som grunnlag, men tenker kreativt på produktutvikling.

Georg Mathisen

– Vi må tilføre noe som de andre ikke har, i form av ferske, kortreiste og miljøbevisste produkter fra høner med god livskvalitet på bra fôr, sier Dag Stian Lindstad.

Egg-gründer Ernst Ole Ruch (68) nærmer seg pensjon, og de fire eierne er fra 67 til 75 år. Toten Eggpakkeri har tatt generasjonsskiftet. Ny sjef har de funnet nesten i gangavstand fra pakkeriet. I tillegg kan Dag Stian Lindstad skilte med solid bransjeerfaring blant annet fra Hoff og REMA.

– Jeg jobbet i Hoff i åtte–ni år. Da jeg kom inn der, var bedriften skikkelig på felgen, sier Lindstad. Han bidro til å få potetproduktene mer ut i dagligvare og storhusholdning, og det var et av flere grep som gjorde at det nå gå mye bedre med Hoff.

Kortreist

Lindstad, på sin side, har tatt over roret i en bedrift som ikke har hatt de store problemene. – Dette er et marked hvor de store, tunge er virkelig store. Så er det et fåtall bedrifter av vårt kaliber i størrelse som har overlevd. Men Toten Egg har vært flinke til å prøve å skille seg ut på en positiv måte med lokale bønder og lokale, veldig kortreiste egg, sier han.

Nærmeste gård ligger rett borti veien. Eggene kan kjøres til pakkeriet, pakkes ofte samme dag og kan være i de lokale butikkene samme dag eller dagen etter.

– Det er veldig fint for kundene å ha så ferske egg. Pluss at vi bare har egg fra frittgående høner. Det har vært viktig, ifølge Lindstad.

Småegg

Fremdeles er det pakkingen av de ferske eggene med den ekstra gule plommen som skal ligge i bunnen for bedriften. Både markedsført som Totenegg og pakket som kjedenes egne merker.

– Så må vi utvikle produkter som dekker behovet til forbrukerne. De er gjerne villige til å betale en krone eller to ekstra for produkter som passer behovet deres. Vi skal arbeide med forbrukerinnsikt og produktutvikling innen egg, varsler han.

Det kan være snakk om alt fra innovativ forpakning til størrelsen på eggene. – Det er mye spennende som ikke er bare M/L, sier han, og snakker om små egg som kan brukes for eksempel til et barnekonsept eller til et hurtigkokte egg-konsept. Kokte egg, egg i skiver, egg som del av en salatmiks – det er mange muligheter.

Ernst Ole Ruch (til høyre) trapper ned mot pensjon og tilværelsen som kårkall på gårdene til sønnen, mens Dag Stian Lindstad har overtatt som daglig leder for Toten Egg.

Bondeomelett

Skal Toten Egg få listing med nye produkter, så må pakkeriet være leveringsdyktig. Det kan bety at det trengs flere produsenter. Samtidig skal eggene fremdeles komme fra Toten. Spørsmålet er omtrent som høna eller egget: Skal bedriften satse på nye produsenter først, eller skal de nye produktene selges inn til butikkene først? Uansett skynder totningene seg langsomt: Eggpakkeriet har ikke råd til å bomme grovt.

Før jul kom bondeomeletten som nytt produkt i handelen.

– Den skal vi ta opp igjen. Vi skal tilpasse produktet i størrelse, og kanskje litt i smak. Det er mulig at 400 gram er for stort når den skal spises med brød og salat. Så har vi snakket med kjedene om at den kanskje bør ligge i lunsjavdelingen, og kanskje vi kan få tilgang til steder der det bor en del studenter. Ikke minst tror jeg vi bør hive oss på kantinestørrelser så den passer i storhusholdningsmarkedet, sier Dag Stian Lindstad.

ProduksjonspartnereE

Han regner fortsatt med å søke partnerskap på produksjonsfronten. Når Toten Eggpakkeri har prøvd ut andre produkter enn ferske egg, har det vært i samarbeid med andre. Smedstuen lager omelettene.

– Generelt må vi jobbe med å tilføre produktet verdi, rett og slett. Basis i bunnen skal likevel være pakking av ferske egg. Det er forholdsvis stabilt, og det er der kjernen er.

Toten Egg har 13–14 ansatte. Fem av de 14 produsentene som leverer til pakkeriet, driver økologisk. Produksjonslinjene har kapasitet til i hvert fall tre ganger dagens produksjon.

Siste saker