Flere går etter tilbudene

Også Meny-butikken merker at folk vil spare penger. Ferskvaresjef Marius Hagen på Skjetten forteller om populær First Price-kjøttdeig og mange som kommer på fisketirsdag. Av Georg Mathisen – Det går… Les mer

Også Meny-butikken merker at folk vil spare penger. Ferskvaresjef Marius Hagen på Skjetten forteller om populær First Price-kjøttdeig og mange som kommer på fisketirsdag.

Av Georg Mathisen

– Det går ikke like mye nå som den koster 59,90, som for noen år siden da den gikk for 39,90, konstaterer Hagen. Han snakker om tilbud på nygrillet kylling.

– Det går greit, men prisen har økt kraftig det siste året. I det daglige selger vi egentlig mye kylling. Men på dette tilbudet kunne vi selge 400 om dagen for 39,90. For 59,90 selger vi halvparten, forteller han.

First Price

Ferskvaresjefen tror at noe av nedgangen skyldes at mange faktisk tenker seg mer om. De som tok med seg to tidligere, spiser mindre eller lar være å gi hunden eller katten tilbudskylling.

Andre billigprodukter går nemlig riktig så bra. – First Price-kjøttdeigen og andre billige varianter er de som har størst vekst. Folk er nok litt tilbudsbevisste, sier han.

Mange drar også ned mengden litt på de gode kjøttproduktene. – Vi ser litt nedgang på rødt kjøtt – biffer og annet. Kanskje de kjøper litt mindre biffer. Men de skal fortsatt ha biffen sin til helgen, sier Hagen.

155 millioner kroner

Meny Skjetten er den største Meny-butikken på Romerike. – Vi ender på 155–156 millioner i omsetning i år, forteller kjøpmann Andreas Vikre. Kundegrunnlaget er variert: Det er både nye og gamle, dyre og billige boliger i området.

I slutten av november var det et år siden butikken åpnet igjen etter oppussing. Samtidig med oppussingen ble det bygd nytt lager for netthandel, som også har gitt et godt bidrag til økt omsetning.

Matskatter

Feiringen skjedde med tynnribbe fra Grøstad og medisterfarse fra Toten Kjøtt. Både Vikre og Hagen er stolte av matskatter og lokale leverandører. Ask, Prima Jæren og Vossakjøt er gode eksempler på kjøttsiden, og ost kommer fra 40 minutter unna butikken.

– Det som er kult med matskattene, er at vi har en historie bak produktet som vi forteller til forbrukeren, sier Andreas Vikre. – Med historien er det lettere å selge varen til ti kroner mer, slår Marius Hagen fast.

Sparer ikke til jul

Han er trygg på at selv om folk sparer, blir det jul som vanlig.

– Kundene vil ha de gode tradisjonene. De skal ha god ribbe og godt pinnekjøtt som før. Hvis de trenger å spare, gjør de det nok heller på frokosten dagen etterpå eller handler litt mindre på Vinmonopolet, mener Hagen.

Selv begynte han i bransjen for ti–femten år siden da alle skulle kjøpe den billigste ribben. – Selv om du bruker seks–sju hundre kroner på ribbe til hele familien, så er det lite penger pr. person. Du bruker flere tusen kroner på julegaver, på tilbehør, på akevitt – det er ikke ribben som velter lasset, sier Marius Hagen.

Siste saker