Grilstad tungt inn i Matpartner

Kjøttprodusenten Grilstad kjøper opp 49 prosent aksjene i ferdigmatleverandøren Matpartner. Det skriver Grilstad i en børsmelding. Bakgrunnen for oppkjøpet er at begge selskapene ønsker å vokse i markedet for ferske…

Kjøttprodusenten Grilstad kjøper opp 49 prosent aksjene i ferdigmatleverandøren Matpartner. Det skriver Grilstad i en børsmelding.

Bakgrunnen for oppkjøpet er at begge selskapene ønsker å vokse i markedet for ferske ferdigmatretter, står det i meldingen.

Sterkere sammen

– Startpunktet er at vi kan vokse sterkere sammen. Ved å kombinere ekspertisen og stryken til begge selskaper, er ambisjonen å bli den ledende leverandøren i det norske markedet, sier John Forseth, administrerende direktør i Matpartner.

– Vi ser en endring i folks spisevaner, og ferske ferdigmatretter er en kategori med stor vekst, sier konsernsjef Jørgen Wiig, i Grilstad.

Øker konkurransekraften

Grilstad og Matpartner satser sammen på fersk ferdigmat.

Grilstad utvider produktspekteret til også å omfatte fersk ferdigmat når selskapet nå går inn på eiersiden i den trønderske ferdigmatbedriften.

– Felles trøndersk eierskap og matkultur vil øke konkurransekraften til begge selskapene i en varegruppe i sterk vekst, sier Jørgen Wiig.

Nye muligheter

Grilstad går altså inn som medeier i Matpartner med en andel på 49 prosent. Bakgrunnen er at begge selskapene ønsker å vokse i markedet for fersk ferdigmat og måltidsløsninger.

John Forseth i Matpartner, mener partnerskapet med Grilstad åpner nye muligheter for begge selskapene.

– Utgangspunktet er at vi blir sterkere sammen. Ved å kombinere kompetansen og styrkene til begge selskapene, er ambisjonen å bli en ledende leverandør i det norske markedet, både til dagligvare og til hotell, restaurant og service-markedet, sier Forseth, som mener samarbeidet er strategisk viktig for videre vekst i begge selskapene.

«Ready to heat»

Jørgen Wiig peker på endringer i folks spisevaner som nok et argument for å satse sammen med Matpartner.

– Ferske ferdigretter er en av få kategorier som har god vekst. Vi tror forbrukerne vil foretrekke måltidsløsninger og tilbehør som er enkle å lykkes med. Vi ser også at mangel på kokker i hotell, restaurant og service-markedet har ført til økt behov for «ready to heat»-konsepter.

Sammen med Matpartner har vi ambisjon om å bidra til innovasjon og utvikling av nye produkter innenfor disse markedene, avslutter Wiig.

Ulik kompetanse

Det er to trønderske aktører med helt ulik kompetanse som nå går sammen. Matpartner har unik kompetanse innen utvikling og produksjon av ferdigretter og måltidsløsninger. Grilstad har flere sterke merkevarer, tilgang på råvarer og et etablert markeds- og salgsapparat.

Siste saker


Optimized by Optimole