Høyt konfliktnivå ved forhandling?

KLF oppfordrer medlemsbedriftene til å delta når Dagligvaretilsynet nå ønsker å kartlegge forhandlingssituasjon og samarbeidsklima mellom kjeder og leverandører innen dagligvaremarkedet og HORECA. Dagligvaretilsynet ble etablert 1. januar 2021 og… Les mer

KLF oppfordrer medlemsbedriftene til å delta når Dagligvaretilsynet nå ønsker å kartlegge forhandlingssituasjon og samarbeidsklima mellom kjeder og leverandører innen dagligvaremarkedet og HORECA.

Dagligvaretilsynet ble etablert 1. januar 2021 og har ansvaret for håndhevingen av Lov om god handelsskikk, vedtatt av Stortinget 12. mars 2020. Formålet med loven er å redusere konfliktnivået i dagligvarebransjen gjennom å fremme ryddigere forhandlinger og mer forutsigbare avtaler mellom aktørene.

Svein-Erik Eide, sjef kommunikasjon og medlemskontakt i KLF understreker viktigheten av arbeidet tilsynet nå skal i gang med.
- Forhandlingene medlemsbedriftene våre har med dagligvarekjedene og andre innkjøpere skal nå under lupen. Vi stiller oss selvsagt bak arbeidet med å redusere konfliktnivået i denne delen av verdikjeden for mat, og håper på ryddige forhandlinger med mer transparens som munner ut i forutsigbare avtaler for medlemsbedriftene.

Dagligvaretilsynet håper på stor oppslutning for god innsikt.
- Vi ønsker svar fra et bredt utvalg av personer både fra små og store aktører som selv har deltatt i forhandlinger i løpet av de siste tolv månedene. For kjøtt- og fjørfebransjens bedrifter ønsker vi deltakelse fra de som sitter i de faktiske forhandlingene, være seg alt fra daglig leder til salgssjefer eller KAM’er, sier Tor Erik Engebretsen, direktør i Dagligvaretilsynet.

Han oppfordrer aktuelle personer i bedriftene registrere seg på denne nettsiden. Etter registrering mottar du etter kort tid lenke til selve undersøkelsen på epost. Det tar rundt seks minutt å svare på spørsmålene.

Det vil ikke være mulig å spore svar tilbake til enkeltpersoner, identifiserbare leverandører osv. Deltakere er sikret anonymitet og underlagt regler for GDPR. Undersøkelsen gjennomføres og rapporteres i samarbeid med Kantar Public.

Siste saker