Hurra for norsk juleribbe!

Hurra for norsk juleribbe! Nina Sundqvis, adm. direktør i Matmerk Jeg hører med til dem som heier på ribbe-laget julaften, og ribba skal være ei skikkelig stor, dyr norsk ribbe…. Les mer

Hurra for norsk juleribbe!

Nina Sundqvis, adm. direktør i Matmerk

Jeg hører med til dem som heier på ribbe-laget julaften, og ribba skal være ei skikkelig stor, dyr norsk ribbe. Ja, en sånn ribbe som rett og slett smaker himmelsk når julefreden senker seg og engler daler ned i skjul sammen med Sølvguttene.

Det er jeg ikke alene om. Norske forbrukere er glade i norsk mat, spesielt til jul. To av tre nordmenn sier de helst vil ha norsk ribbe. Faktisk er det sånn at 62 prosent av oss sjekker opprinnelsen til juleribba før vi handler inn til julaften. Det vet vi fordi vi har spurt forbrukerne om akkurat det.

Vi spør forbrukerne om mye vi, fordi uten god forbrukerinnsikt så blir det mest synsing. Hvert år sjekker vi av hvordan ståa er for norsk mat generelt og Nyt Norge spesielt. Fordi det er viktig å følge med på hvilken vei forbrukeren går, og hva som er tendenser i tida. Og to år på rad har vi sett at våre yngre forbrukere blir mer og mer opptatt av hvor maten kommer fra – og sier (i hvert fall i en undersøkelse) at de gjerne betaler noe mer for norsk mat, og aller mest om det er mat med identitet eller mat navn og adresse, som jeg kaller det.

Skal jeg oppsummere resultatene for årets undersøkelse, så blir det sånn: hurra, hurra og mer hurra! Kjennskapen til Nyt Norge ligger stabilt på høye på 89 prosent. Aldri før har andelen som sier de er opptatt av hvor maten kommer fra vært høyere (70 prosent). Aldri før har flere sagt at de helst velger Nyt Norge-merket mat i butikken (54 prosent).

Hurraropene gjelder absolutt for kjøtt- og eggbransjen. Konkret betyr det at mange av dere allerede har et konkurransefortrinn i butikken når dere bruker Nyt Norge-garantien på emballasjen deres. Kjøtt og egg er desidert største kategori i Nyt Norge med 2560 produkter av totalt 4100. Det fine med er at det ikke utelukkende er noe fancy reklamegreier, men at forbrukeren faktisk ser opprinnelsesgarantien Nyt Norge i kjøpsøyeblikket – i de raske 1,8 sekundene de velger hvilken kjøttpakke som skal ned i handlekurven, opp på kjøkkenbenken og serveres på tallerkenen.

Skal den fantastiske norske ribba konkurrere ut den tyske importen som er varslet til årets julesalg, så må Nyt Norge på pakka – stort og synlig. Det er det eneste som garanterer norsk opprinnelse, og er det offisielle merket forbrukeren både ser etter og kjenner best. Nyt Norge gir god drahjelp for norsk kjøtt i en stadig tøffere konkurransen, og det er viktig at de som kvalifiserer til å bruke det, setter det på pakka.

– Jeg vil ha dyr norsk ribbe til jul.

Ikke til forkleinelse for den tyske svinebonden eller tysk kjøttindustri, de gjør en bra jobb de også. Men mitt hjerte ligger hos den norske bonden og den norske kjøttindustrien. Jeg vil ha dyr norsk ribbe til jul. Jeg vil det skal være lett å finne den i butikken med et merke jeg stoler på. Så kjære kjøttbransje – nyt ribba, nyt jula og Nyt Norge!

Siste saker