– Ikke lenger flaut å kjøpe på ‘dårlig’ dato

Butikken mangedobler salget når det er kampanje. Kundene vet hvor mye varene pleier å koste, og nå er de klare for å handle billigere på dårlig dato. Av Georg Mathisen… Les mer

Butikken mangedobler salget når det er kampanje. Kundene vet hvor mye varene pleier å koste, og nå er de klare for å handle billigere på dårlig dato.

Av Georg Mathisen

50 kroner for en 400-gramspakning. Bunnpris-butikksjef Svein Roar Kvamme fem- til tidobler salget når det er kampanje på kjøttdeig.

– Kjøttdeig! erklærer Svein Roar Kvamme. Han er butikksjef på Bunnpris Knarvik. Spørsmålet er hva som er mest populært i kjøttdisken.

Kampanjedrevet

Svaret er ikke så overraskende: Akkurat den uken Kjøttbransjen besøker butikken i Nordhordlands regionsenter, er det kampanje på kjøttdeig.

– Det er helt enormt akkurat nå. Vi har fem- til tidoblet salget. Vi er veldig kampanjedrevet i Bunnpris, og når vi har kampanjer på kjøttprodukter, selger vi helt enorme mengder, sier Kvamme.

Han omtaler kundene sine som ekstremt prisbevisste. – De ser på kampanjer, de vet om det er et godt produkt, de kan prisen og vet hvor mye varene vanligvis koster – og de er enda mer opptatt av prisen enn før, sier han.

Lav snitthandel

Bunnpris-butikken har mange kunder og lav snitthandel. – En god miks, sier Kvamme om kundene. Litt eldre, mange skoleelever, litt suppleringshandel for dem som er på senteret. Vi har 800 til 1000 kunder om dagen, og snitthandelen er ikke høy.

Butikken ligger på Amfi-senteret i Knarvik. Der ligger det også en Meny-butikk. Svein Roar Kvamme snakker pent om naboen. – De er gode på «high end» og tilbyr utrolig høy kvalitet. Vi selger ikke så mye indrefilet, konstaterer han.

Fana og Troppå

Av de lokale leverandørene har Bunnpris avtale med Fana Kjøtt. Det er butikksjefen godt fornøyd med. Troppå Gard noen kilometer unna butikken leverer egg. – Men vi er ikke den butikken som selger mest av den typen ting, medgir han.

I egghyllene står også kartongene med snåle egg. Så lenge prisen er god, er folk villige til å kjøpe dem.

– Til en god pris er kundene villige til å ta i bruk andre løsninger. Vi merker det også på varene med dårlig dato som vi slår ned prisen på. Før kjøpte noen kundegrupper dem, men de gjemte seg nesten. Det var litt skam. Nå kjøper alle typer folk det. Det er blitt stort, og vi blir kvitt det meste uten svinn, sier Bunnpris-butikksjefen.

De snåle eggene er et godt eksempel på at kundene er mer villige enn noen gang til å kjøpe noe annet enn det vanlige så lenge prisen er god.

Innovative leverandører

Svein Roar Kvamme roser leverandørene sine for å være innovative, men det kunne gjerne gått enda raskere. Her er nemlig en butikk som selger også de produktene som er trendy og ikke så godt kjente ennå:

– Spesielt matretter og ting som kommer fra utlandet. De unge følger med på dette. Leverandørene jobber med forbrukerundersøkelser og får tak i trendene, men spesielt for de unge går det veldig fort, sier han.

Siste saker