Kjøttsnacks øker kraftig

Europas største produsent av kjøttbasert snacks, det spanske selskapet Noel, økte sin omsetning i dette segmentet med hele 50 prosent i fjor.

– Det synes som om dette markedet har et enormt potensial. Jeg anbefaler på det varmeste norske selskaper til å tenke kjøttsnacks med tanke på innovasjon og utvikling. Her på Alimentaria-messen ser vi en rekke andre selskaper som tenker i våre baner. Interessen for å utvikle kjøttsnack-kategorien er sterkt økende overalt, forteller Nera Merchan Garcia, forretningsutvikler i Noel.

20 PROSENT ØKNING
I Norge er det Oluf Lorentzen som importerer produktene fra dette spanske selskapet og også i det norske markedet er interessen for spansk kjøttsnacks økende. Vi snakker da fortrinnsvis om speket/tørket kjøtt i ulike kombinasjoner.
– I Norge har vår salgsøkning vært på rundt 20 prosent det siste året. Det er vi veldig godt fornøyde med. Tilsvarende tall ser vi også for de øvrige skandinaviske landene.

MEST GRIS
– Hvilken type kjøttråvare er mest benyttet i kjøttbaserte snacks-produkter?
– Uten tvil svinekjøtt. I vår produksjon handler det så å si kun om gris (95 prosent). Men det er opplagt store muligheter også når det gjelder fjørfe som råvare. Men ettersom Noel er så store innenfor gris, har det vært naturlig for oss å utvikle denne råvaren. Vi har også hatt stor suksess med å kombinere ost og kjøtt i våre snacks-produkter, påpeker Nera Merchan Garcia.

Selskapet hun er ansatt i, er lokalisert til Girona og sysselsetter 1200 ansatte. Årlig omsetning er på vel 260 millioner Euro. Det plasserer Noel som det tredje største kjøttforetaket i Spania.

MER OG MER KJØTT
– Hvorfor er det kjøttsnacks blitt et så «stort» produkt for dere?
– Jeg tror det dels har sammenheng med at det er blitt stadig vanskeligere å innovere med de tradisjonelle kjøttproduktene, og dels det faktum at mange ser på andre alternativer enn potet/grønnsaker som basisråvare. I tider med fokus på lavkarbo-produkter, har mange blitt observante på kjøtt som råvare i dette produktsegmentet. Så får forbrukerne i tillegg viktige proteiner med på kjøpet, sier Merchan Garcia med et smil om munnen.

Kjøttbransjen treffer henne på Noels enorme strand på årets matmesse i Barcelona. Alimentaria-messen vokser år for år – særlig på kjøttsiden. I år ble nemlig messearealet knyttet til kjøtt og kjøttprodukter økt med hele elleve prosent sammenlignet med tilsvarende messe for to år siden. Ingen annen produktgruppe hadde større økning i messearealet.

Siste saker