Kjøttindustrien kan tape i kampen om hygieneartikler

Kjøttindustrien kan tape i kampen om hygieneartikler OSLO Kampen om hygieneprodukter er i disse koronatider i ferd med å bli så tøff at kjøtt- og matindustrien kan risikere å gå… Les mer

Kjøttindustrien kan tape i kampen om hygieneartikler

OSLO Kampen om hygieneprodukter er i disse koronatider i ferd med å bli så tøff at kjøtt- og matindustrien kan risikere å gå tomme for flere viktige produkter.

Per A. Sleipnes

Daglig leder Petter Breigutu i Bokken frykter at det kan bli en brutal høst for matindustrien i kampen om å få på plass nødvendige hygieneutstyr.

Det er underskudd på nærmest alt av engangsmateriell her i landet. Og når det er situasjonen, er det helsevesenet som blir prioritert. Kjøtt- og matindustrien må stille seg i køen nå når kampen om hygieneartikler hardner til.

Jobber knallhardt

Bokken er her i landet en stor importør av denne type produkter og daglig leder Petter Breigutu bekrefter at det kan bli en tøff høst for matindustrien i kampen om å få på plass nødvendige hygieneutstyr til ansatte i produksjonen.

– Vi jobber nærmest døgnet rundt for å dekke opp etterspørselen, men vi sliter. Bedrifter i Kina, som tidligere har produsert engangsfrakker, sko-overtrekk, hårnett og så videre, har lagt om produksjonen til blant annet munnbind. Dermed er det svært vanskelig å skaffe til veie de aktuelle produktene som er tvingende nødvendige i for eksempel kjøttindustrien. Hele Europa er i ferd med å gå tomme for engangsutstyr, fastslår Petter Breigutu.

Produserer på Furuset

For å bøte noe på problemet, har hans bedrift satt i gang lokal produksjon av et produkt som desinfeksjonskluter.

– En kjemiker har blitt hyret inn for å koordinere dette arbeidet og det fungerer. Vi produserer nå så mye vi kan og så får vi se hvor langt det rekker, sier Petter Breigutu.

Ti prosent

Bokken har etter hvert blitt en betydelig aktør når det gjelder hygieneartikler, både til matindustrien men etter hvert også til helseinstitusjoner. Rundt ti prosent av omsetningen på 60 millioner kroner, dreier seg om denne type utstyr. I år vil firmaet på Furuset doble omsetningen av engangsutstyr.

– Så for dere er dette god forretning, med andre ord?

– Nei, jeg ser det ikke slik. Vi har som policy at vi ikke skrur opp prisen på disse produktene selv om vi kunne ha gjort det. Det vil vi tape vi på i det lange løp. Derfor er det viktig å framstå som seriøse og ikke la seg rive med. Vi har ønske om å være med i lang tid fremover, også etter covid-19 pandemien, poengterer Petter Breigutu.

Kina viktig

Bokken benytter seg av to store kinesiske selskaper når de handler inn hygieneutstyr til bl.a. matindustrien. Nå ankommer en container pr. måned med utstyr fra Kina. Dette er allikevel ikke nok når samfunnet nærmest skriker etter hygieneutstyr av ulikt slag. Noen hygieneartikler er Kina i øyeblikket ni måneder etter på produksjon.

Siste saker