Kuraas får flere ben å stå på

Kuraas trekker på gaten – og får flere ben å stå på OSLO NARVIK: Kuraas har lansert en streetfoodserie. I tillegg blir det også spekemat fra Narvik-bedriften. – Vi ser… Les mer

Kuraas trekker på gaten - og får flere ben å stå på

OSLO NARVIK: Kuraas har lansert en streetfoodserie. I tillegg blir det også spekemat fra Narvik-bedriften. – Vi ser at vi må ha flere ben å stå på, sier daglig leder Reidar Kuraas.

Av Georg Mathisen

– Vi trenger å satse på flere produkter med større inntjening. Da blir det spekemat. Det er lenge siden vi laget mye egenprodusert, forteller han.

Kuraas tenker på fenalår, ferdig tørket og røkt pinnekjøtt, salami, pølser og snabbprodukter. Håpet er å være i gang neste år. Det er for å få flere ben å stå på, men også for å utnytte råvarene bedre:

– Det er veldig ubalanse i råvaremarkedet. En god del sorteringer må dumpes. Andre får du ikke tak i. Vi har tenkt å tilpasse skjæringen så vi får brukt alt det vi har, sier Reidar Kuraas.

Spesielt for spekk, som bedriften sliter med å bli kvitt, vil spekematen være et godt bidrag.

Benfritt

– Etter hvert har vi fått veldig bra anerkjennelse på lam, og alt av Lofotlam kommer innom hos oss. Vi ønsker en serie også på ferdigspeket der alt er 100 prosent nordnorsk. Fenalår og pinnekjøtt har vi sendt andre for speking. Nå skal det gjøres hos oss i Narvik, fastslår han.

Kuraas har en fordel av at mens hele Norge oppfattes som rent og fint, klinger «nordnorsk» ekstra godt, mener sjefen. – Det er ren og fin natur i nord. Dessuten har vi litt mer tid til å gjøre det skikkelig – litt håndverk, også.

Reidar Kuraas trekker frem benfri spekeskinke.

– Norge er ikke det landet som har mest benfritt kjøtt i diskene, men vi kommer veldig godt etter, sier han, og forteller også om serien med premiumpålegg: Skinke som er laget av hele muskelen og ikke satt sammen av masse småkjøtt, lammerull som selger veldig godt.

Street food

Kuraas selger historie og forteller om hvordan bedriften har vært fremtidsrettet hele tiden siden starten i 1926. Men markedssjef Kenneth Kuraas er opptatt av å tenke nytt, også:

– Det siste halvåret har vi utviklet en ny streetfood-serie. Lokalt i Nord-Norge lanserte vi den på forsommeren, sier han og forteller om et paraplykonsept. Tre typer kebab, dressinger, pulled pork, pulled beef og snadderprodukter.

– Fordelen er at du kan koble inn den streetfooden du har over hele verden. Mer tyrkisk og amerikansk, nye varianter, nye krydder, nye stekemetoder. Alle liker ikke nødvendigvis den samme kryddersmaken, fastslår markedssjefen.

Kenneth (til venstre) og Reidar Kuraas trekker ut på gaten med den ferskeste serien sin, samtidig som premium skinke og de andre tradisjonelle produktene fremdeles står for hovedtyngden av salget.

Tar kebaben hjem

Han håper på nasjonal listing på produktene. Kuraas er jo kjent for kebab fra før, også. Nå er håpet å få foreldrene som er vant til å spise kebab ute, til å ta den med seg og lage den hjemme som kveldskos. Ungdom og småbarnsforeldre er hovedmålgruppene denne gangen.

Samtidig merker Kuraas koronaeffekten der folk lager mer mat hjemme.

– Det er ikke noen ulempe at folk begynner å lage mat igjen. Men den største økningen skyldes nok at Norges nest største dagligvarekjede, «Svinesund», har vært stengt. Her i Nord-Norge er viljen til å kjøre stor, og 20–30 mil er ikke langt. Vi er født og oppvokst med grensehandelen, og når den stopper, har det stor innvirkning på dagligvaresalget, sier Kenneth Kuraas.

Samtidig som Kuraas tenker nytt, er det tradisjonen som ligger i bunnen. – De mest solgte produktene våre er fremdeles kjøttkaker og kjøttdeig, sier Reidar Kuraas. Han konstaterer at du skal være heldig hvis du skal treffe både på lanseringstidspunkt, gode produkter og god nok økonomi til å nå ut med en lansering.

Mindre pakninger

Forbrukerpakningene blir stort sett mindre og mindre:

– Ikke bare fordi vi ønsker å selge til enslige og par, men også fordi du skal ha muligheten til å ta to, tre, fire varianter til en familie. Vi har noen pakker der vi har litt mer i, men store deler av sortimentet er mindre. Samtidig er det en trend med tanke på plast. Du øker plastforbruket pr. kilo spiseklar vare ved å pakke mindre i, men samtidig er en av de største miljøsynderne i de tusen hjem at du kjøper sju–åtte hundre gram og spiser tre hundre, sier Kenneth Kuraas til slutt.

Siste saker