Massiv markedsføring skapte påskeboom hos Håland Kjøtt

Massiv markedsføring skapte påskeboom hos Håland Kjøtt KLEPP PÅ JÆREN Ved hjelp av massiv annonsering i lokalmediene og profilering i sosiale medier, klarte Håland Kjøtt i Rogaland å mer enn… Les mer

Massiv markedsføring skapte påskeboom hos Håland Kjøtt

KLEPP PÅ JÆREN Ved hjelp av massiv annonsering i lokalmediene og profilering i sosiale medier, klarte Håland Kjøtt i Rogaland å mer enn doble salget av kjøtt- og kjøttprodukter i butikken uken før påske. Det kompenserte godt for bortfallet av catering-salget og salget til HORECA-markedet.

Per A. Sleipnes

Monica Oliversen (til venstre), Idar Håland og Margunn Ueland gikk nye veier og lykkes med det.

Midt oppe i all tristesse rundt koronasituasjonen, tok Idar Håland & Co i kjøttbedriften på Klepp, en viktig beslutning for påske: Mobilisering! Det skulle mobiliseres for å få opp salget i den kanalen det er praktisk mulig å øke salget.

100 prosent økning

– Vi gikk aggressivt til verks og det ga altså resultater. Det som skjedde var at vi satte oss ned før påske for å løfte fram ideer og finne fram til måter å gjøre dette på. Det ble tidlig klart at det var butikken vår som var nøkkelen, når andre salgskanaler tørket inn nærmest over natta. Via bl.a. flere helsiders annonser i lokale aviser, fortalte vi folk hva vi kunne tilby i butikken. Det ga umiddelbare resultater. Mens vi i fjor hadde rundt 1000 personer innom butikken i uka før påske, var tallet økt til drøyt 1500 i år. Totalsalget i år endte på 823 000 kroner, mot 409 000 kroner i uka før påske i fjor. En økning på mer enn 100 prosent med andre ord, sier Idar Håland.

Butikken står for ca. 60 prosent av omsetningen, selv om julehandelen drar denne andelen kraftig opp mot slutten av året. De øvrige delene av virksomhetene, som nå har stor omsetningssvikt, står for 35 prosent (Catering/Edeståvå/Engrosalg). Dagligvare (fem prosent) går som normalt.

Idar Håland i Håland Kjøtt med frisk satsing

Mer kjøttråvarer

Han er nøye med å berømme staben sin for den innsats som ble lagt ned. Av 18 ansatte er nemlig åtte permittert, men de gjenværende gjorde en formidabel jobb.

– Vi så i år en klar endring i hva folk handlet i butikken. Kundene kjøpte mer råvarer enn vanlig. Det er tydelig at mange ønsket å lage påskematen fra bunnen av hjemme. Dessuten så vi en tendens til at den enkelte kunde brukte noe mer penger pr. besøk. I overkant av 600 kroner lå snitt-handelen på i uka før påske. Det at vi fikk så god respons, skyldes også det gode samarbeidet vi har med Fatland som råvareleverandør. De var med på notene fra første stund når vi f.eks. brukte energi på å markedsføre T-bone som råvare, forteller Idar Håland.

Mye pølser

Også i pølsebua som i november ble satt opp noen steinkast fra produksjons- og butikklokalene på Klepp, opplevde salgssuksess. Tett innpå 100 000 kroner ble det solgt pølser for i bua i løpet av noen dager før påske.

– Alt dette viser at det nytter å tenke litt utradisjonelt og forsøke nye ting. Med ansvar for mange ansatte og med hjerte for gode kjøttprodukter, har jeg (og mine medarbeidere) en forpliktelse til snu alle steiner i bestrebelsene på å holde salget oppe. Nå har vi lært av stuntet før påske og ser hva vi kan ta med oss videre – særlig med tanke på den viktige grillsesongen som ligger rett foran, avslutter Idar Håland.

Siste saker