MatPrat vil utvide lammerepertoaret

MatPrat vil utvide lammerepertoaret Det norske lammekjøttet er rikt på smak, enkelt å tilberede, og egner seg godt i både hverdags- og i helgeretter. Dette er nettopp det MatPrat ønsker… Les mer

MatPrat vil utvide lammerepertoaret

Det norske lammekjøttet er rikt på smak, enkelt å tilberede, og egner seg godt i både hverdags- og i helgeretter. Dette er nettopp det MatPrat ønsker å formidle i årets lammekampanje.

At det norske lammekjøttet er rikt på smak og enkelt å tilberede, er hva MatPrat ønsker å formidle i årets lammekampanje.

Foto: Mari Svenningsen

I følge en holdningsundersøkelse fra Kantar spiser nordmenn mindre lammekjøtt enn de ønsker. For de kjøpesterke forbrukerne over 35 år, er det verken pris eller lav matkunnskap som er grunnen til at de ikke spiser mer lam, det er heller snakk om manglende inspirasjon eller inngrodde vaner.

Vil vise fram

– For å treffe dem som gjerne kunne spist mer lam enn det de gjør i dag, vil vi vise å få frem hvor mye godt du kan lage av lam og hvor enkelt det er. Lammekjøtt egner seg godt til å bruke i mange av de nye rettene og matkulturene som har blitt populært i løpet av de siste årene. På den måten tror vi at vi kan få enda flere forbrukere til å få øynene opp for lam, sier Kristin Juliebø, prosjektleder for lam i MatPrat.

Mangler kunnskap

For de unge voksne, som i større grad er opptatt av pris, har lavere matkunnskap og ønsker matretter som er raske og enkle å tilberede, fremstår heller ikke lammekjøtt som det mest opplagte valget, ifølge forbrukerundersøkelsene.

– Jeg tror det er en del unge som tenker at lammekjøttet tar lang tid å lage. I tillegg er ikke lam en så stor del av det ukentlige repertoaret, noe som gjør at de ikke har den kunnskapen de trenger for å lage retter av lam. Mange tenker nok at fårikål og lammestek er for spesielt interesserte fordi rettene har noe lengre tilberedningstid, og dermed tror de at det er vanskelig å lage, men det er det jo ikke, sier Juliebø.

Løfter lam i høst

Opplysningskontoret for egg og kjøtt gjennomfører derfor to kampanjer som både skal inspirere til nye smakfulle retter, i tillegg til å vise hvor enkelt det er å tilberede fårikål og andre retter av lam.

MatPrats lammekampanje startet i uke 37 og varer til uke 44, og er delt i to.

– De første ukene vil vi kjøre kampanjen «Norsk lam med smak av verden», der målet er å inspirere de trofaste lammeforbrukere og inspirere den yngre målgruppen som ikke spiser like mye lam i dag til å lage lammekjøtt med smaker fra Middelhavet, Asia og Midtøsten. I den digitale kampanjen forteller tre kokker sin mathistorie fra Hellas, India og Syria og viser hvordan de tilbereder lammekjøttet.

Korte filmsnutter

Kampanjemateriellet består av korte filmsnutter på Facebook og Instagram, samt Snapchat-annonser. I tillegg til oppskrifter, artikler og egen temaside på matprat.no.

Andre del av perioden vil MatPrat løfte tradisjonelle retter av lam og ikke minst fårikål. Det er laget flere filmer med MatPrats mateksperter der det på en enkel måte blir vist hvordan man lager lammelår, tradisjonell fårikål og en helt ny vri på den tradisjonelle fårikålen med chili. Alle filmene vises på YouTube for å nå den relevante målgruppen.

– I hele kampanjeperioden vil vi løfte smakfulle retter av lam, og det vil prege forsiden på matprat.no, som i gjennomsnitt har 73 000 besøk i uka. Lam blir også et tema i vår podkast, i tillegg til uttak i sosiale medier, og egne digitale annonser for å sikre at vi når de aktuelle målgruppene, avslutter Kristin Juliebø.

Siste saker