Mindre plast og raskere maskiner

Mindre plast og raskere maskiner SANDEFJORD: Raskere maskiner, bedre informasjon, mindre emballasje, materialer som er lettere å gjenvinne og mer papp/papir. Det er de store trendene slik Multivac ser dem…. Les mer

Mindre plast og raskere maskiner

SANDEFJORD: Raskere maskiner, bedre informasjon, mindre emballasje, materialer som er lettere å gjenvinne og mer papp/papir. Det er de store trendene slik Multivac ser dem.

Av Georg Mathisen

Salgssjef Lars Nordahl Jørgensen og daglig leder Bård Arne Hultengren i Multivac forteller om raskere maskiner som måler bedre og gir deg detaljene om hva som skjer på linjen din.

– Hovedfokuset i bransjen i dag er å spare emballasje og å begynne å kjøre monoemballasje, fastslår salgssjef Lars Nordahl Jørgensen. – Mono-APET eller mono-PP. Det skal være resirkulerbart. Tynnere emballasje, men gjerne monomateriale, oppsummerer han.

– Trend to er papp og papir. Det er ikke lett å bruke det på alt. Det er mange utfordringer med fuktighet, konstaterer Jørgensen. Han har ikke sansen for trenden, men kan ikke gjøre noe med den – følgelig har han løsninger både for dyptrekk og skålpakker.

Han minner om at maksimalt 20 prosent plast kan gå i papirinnsamlingen; ellers må hele emballasjen gå med det brennbare avfallet. – Du kan også dele filmene, men det er ikke forbruker interessert i, sier han og viser frem hvordan pappskåler kan kombineres med plast.

Tynnere materiale er en annen måte å få mindre plast på. – Det har sin utfordring å passe på at det går gjennom maskinene, sier han.

Skal gå fortere

På maskinfronten ser Multivac at det skal gå raskere. – Maskinene skal gå fortere enn før, de skal være mer presise enn før, og du skal få mye mer informasjon i maskinene enn før, sier Lars Nordahl Jørgensen.

Multivac har penset over flere maskiner på «industri 4.0». Det vil si mye mer sensorikk i maskinene, mye mer tilbakemelding og stabile prosesser.

– Du er mer sikker på at du har det trykket, den temperaturen og det vakuumet du skal ha og at du har det riktige gassforbruket når du kan måle sensorisk. Da blir formingsresultatet på en dyptrekker mye mer presist, og det gjør også sveiseresultatet. Nå kan du kjøre overlappende prosesser og spare tid. Stabiliteten øker, og kvaliteten øker.

Helt konkret bruker han vakuum som eksempel:

– Når jeg kjører en dyptrekker, skal jeg forme med X antall millibar vakuum, beskriver han. Når han kan måle trykket hele tiden, vet han at han kan kjøre på akkurat det han trenger for å forme emballasjen.

Jørgensen og Hultengren gleder seg til å komme ut på veien og møte kundene mer.

Hele linjene

I år er det 60 år siden Multivac startet opp i en garasje i Bayern. I jubileumsåret er hovedfabrikken over 100 000 kvadratmeter. Markedsandelen på verdensbasis er 60 prosent på dyptrekkere, 25 på skålpakkere og 30 på beltekamre, ifølge salgssjefen, som forteller om et selskap med flere nye patenter alene enn konkurrentene har fått til sammen.

– Filosofien vår er å produsere det meste av utstyret selv. Vi jobber mer og mer for å utvikle hele Multivac-linjer der vi kan ta alt fra produkt og inn til pall og sy komponentene sammen i et system med vår egen linjestyring, sier han.

Servo

– Det meste kjører på servo nå. Det er noe pneumatisk igjen, men forbruket av trykkluft har gått mye ned. Det er mye rimeligere å kjøpe en servomotor enn en trykkluftsylinder som går opp og ned hele dagen, ifølge Jørgensen, som trekker frem skålpakkeren som kom for to år siden og bruker mindre trykkluft og mindre plast fordi filmen er smalere og det er tettere mellom skålene. – Du sparer 15 til 30 prosent film og 20 til 30 prosent gass. Det er bra for både økonomien og miljøet, sier han.

Forvarming av verktøy, nye etiketter som er lettere å træ og lettere å kjøre, høyere takt og deler som er lettere å bytte, er andre momenter han trekker frem.

Slicer-utfordrer

For snart tre år siden kunne du lese i Kjøttbransjen om hvordan Multivac var en av flere som lanserte nye slicere på Scanpack-messen i Göteborg.

– Det er vanskelig å komme inn på det norske markedet som en ny leverandør blant mange andre. Du kan produsere og snakke, men hvis du ikke kommer inn i bransjen og får vist deg frem, er du låst. Noen tenker at sliceren vår er enkel og simpel, men den er utviklet for at den skal være enkel å operere og enkel å stille om, ifølge salgssjefen.

Han forteller om Fatland, som var skeptiske til å få inn slicer fra enda en leverandør – nummer fire i bedriften – men i dag er det Multivac-sliceren de har best avkastning på, sier han.

– Vi ser ofte at produktet vrir seg. Ribberullen som Fatland kjører, er sammensatt av flere nivåer. Har du litt skjevkjøring, vil den dra seg fra hverandre. De sier at de aldri har hatt så fin ribberull, sier Lars Nordahl Jørgensen.

Neste nyhet er en horisontal flowpacker som lanseres nå i sommer. – Det er også en ny nisje for oss, sier han.

Skallfryser biffer

Etter at TVI ble en del av Multivac, har konsernet nye produkter å by på: – Det TVI Multivac er veldig gode på, er å skallfryse biffer og presse dem tredimensjonalt. Når du sier at en indrefilet skal være 180 gram og holde en bestemt form, så kan verktøyet beregne volumet og kutte 180 grams biffer så de ser pip like ut. Før måtte kundene våre levere på variabel vekt, men supermarkedene vil ha dem på fast vekt, fastslår Lars Nordahl Jørgensen.

Siste saker