NM – en opptur i tøffe tider

NM – en opptur i tøffe tider Av Per A. Sleipnes Nå når NM i kjøttprodukter er vel i havn, dommerne har sagt sitt om norske kjøttprodukter og bedriftene har… Les mer

NM – en opptur i tøffe tider

Av Per A. Sleipnes

Nå når NM i kjøttprodukter er vel i havn, dommerne har sagt sitt om norske kjøttprodukter og bedriftene har fått sine velfortjente medaljer, er det all grunn til å oppsummere litt. Og ikke minst: glede seg over nivået på det som foregår i produksjonslokalene i norske kjøttbedrifter. 56 gullmedaljer til mer enn 60 bedrifter sier vel det meste om det.

Årets NM ble en opptur og det på flere måter. Endelig kunne en hel bransje samles og feire hverandres prestasjoner. Som følge av pandemien, ble fjorårets konkurranse nokså redusert og foregikk uten at bransjefolk kunne samles til et felles kåringsarrangement. I år var vi heldigvis tilbake på riktig spor. Det gledet opplagt mange.

Og apropos glede: det er både betryggende og gledelig å konstatere at NM ikke bare samler norske kjøttbedrifter, men også er en viktig begivenhet for mange av bedriftene som leverer innsatsmidler til kjøttindustrien. Da tenker jeg selvsagt på sponsorene av NM som både bidrar økonomisk men som også gir kåringsarrangementet en viktig faglig dimensjon.

De siste årene har vi i gjennomsnitt fått en ny sponsor inn hvert eneste år og vi er nå oppe i ti. Den siste i rekken er Norstamp som leverer emballasjeløsninger til mange kjøttbedrifter. Det er også verdt å trekke fram en leverandørbedrift som ABC som har vært aktivt med som støttespiller til NM helt fra starten av. Konklusjonen på det er enkel: det å være til stede på NM i kjøttprodukter er en glimrende måte å synliggjøre seg overfor norske kjøttbedrifter.

Også dommernes bidrag bør trekkes fram når NM i kjøttprodukter skal oppsummeres. På et tidlig stadium i NM-historien var tallet på dommere rundt 15. I år ble de til sammen 550 kjøttproduktene vurdert av 23 dommere. Det mer enn antyder at produktene som sendes inn til konkurransen får en grundig vurdering og at resultatene i NM er så rettferdige og korrekte som praktisk mulig.

Selv om sponsorer og dommere er viktige for å få NM avviklet på en god måte, er det bedriftene i vår bransje som tross alt spiller hovedrollen. Det er dere der ute som leverer produktene som kreves for å gjennomføre et arrangement som dette og det er dere som både må håndtere ned- og oppturer i kjølvannet av NM. Men summa summarum er denne produktkonkurransen bokstavelig talt gull for norsk kjøttbransje som helhet. I tøffe tider, bidrar den til å gi kjøtt- og kjøttprodukter en etterlengtet opptur. Det trenger vi!

Så vil jeg helt til slutt benytte anledningen til å ønske alle våre lesere en god jul og et godt nytt år.

Siste saker