Nok et resultatmessig svakt tertial for Nortura
Den svake økonomiske trenden fortsetter for Nortura. Regnskapet for 2. tertial viser at driftsresultatet endte på 163 millioner kroner – 39 millioner kroner svakere enn fjoråret.
Ett av få lyspunkter er utviklingen i datterselskapet NoriDane Foods. Overskuddet her var på 17 millioner kroner i 2. tertial.
Med en omsetning på 851 millioner i 2. tertial og et driftsresultat på 17 millioner kroner, må NoriDane Foods kunne karakteriseres som det viktigste datterselskapet i Nortura-konsernet om en isolert ser på inntjening. I øyeblikket er NoriDane det raskest voksende handelsselskapet i Europa.
Åtte milliarder
Nortura-omsetningen i 2. tertial endte på åtte milliarder kroner, og det er fem prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor. Stengte grenser og rekordmange på norgesferie bidro til sterk vekst i dagligvaresalget, mens salget til serveringsmarkedet, hoteller og kantiner fortsatt er lavere enn i fjor. Smittevernstiltak, råvaremangel og endrede handlemønstre har gitt produksjons- og logistikkutfordringer. Nedgang i innenlandsk primærproduksjon av storfe og svin har begrenset salgsveksten for Nortura, og gitt lavere kapasitetsutnyttelse i slakte- og skjæreleddet. Det preger driftsresultatet.
Opptatt av norsk mat
– Etter et tertial med unormal aktivitet i mange markeder, er vi fornøyd med å se at vi øker salget i dagligvaremarket. Vi ser at folk er mer opptatt av norsk kjøttmat, og som selskap er vi også opptatt av å levere godt. Vi har hatt en god produksjon gjennom covid-19 med godt smittevern og med bedre kontroll på kostnadssiden, sier Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura i en pressemelding.
Hun legger til at Nortura har store planer framover. 1,4 milliarder kroner skal investeres i moderniserte anlegg og en fremtidsrettet industristruktur.
Svakere tilførsler
Driftsresultatet for 2. tertial endte på 163 millioner kroner, 39 millioner kroner svakere enn fjoråret. Perioden har i stor grad blitt påvirket av koronasituasjonen. Økt etterspørsel etter kjøttprodukter har bidratt til reduksjon av lagerbeholdninger og mangel på norsk råvare. Innenlandsk primærproduksjon av svin og storfe er redusert mot i fjor, og Norturas tilførselsandeler har falt noe. Dette har medført at oppstrømmen har vært en begrensning for inntjeningen, gjennom redusert kapasitetsutnyttelse og salgsvekst. Økte råvare- og logistikk-kostnader påvirker negativt.
– Nortura sin markedsandel i dagligvaremarkedet, inkludert produksjon av kjedenes egne merkevarer og salg gjennom Norfersk, utgjorde 43,3 prosent pr. uke 36, en reduksjon på 0,5 prosentpoeng målt mot i fjor.
– Kjedenes egne merkevarer (EMV) økte sin andel i dagligvaremarkedet fra 42,7 prosent til 44,2 prosent.