Norges mest ‘sosiale’ pølsemaker

Tore Solstad har flere millioner seere på sosiale medier. Når pølsemakeren klapper en skinke eller skjærer bankekjøtt, strømmer kundene til. Av Georg Mathisen En pølsemaker med kniv og en smittende… Les mer

Tore Solstad har flere millioner seere på sosiale medier. Når pølsemakeren klapper en skinke eller skjærer bankekjøtt, strømmer kundene til.

Av Georg Mathisen

En pølsemaker med kniv og en smittende latter – og en kollega med mobiltelefon. Kombinasjonen er suksess for Eurospar Brokelandsheia. Butikken ved E18 mellom Kragerø og Risør har 60 000 følgere på Facebook, først og fremst takket være Tore Solstad.

Grensehandel
– Velkommen til grensehandel! ønskes kundene på grensen til Sørlandet. Rushet rundt kjøttdisken minner da også litt om Svinesund den gangen det var lov å reise dit. Men med én viktig forskjell: Her kommer kjøttet fra Fatland. Nå er vi kommet dit hen at når vi bestemmer oss for et tilbud, må vi sette prisen slik at vi er helt sikre på at vi har nok, sier Solstad. I dag har vi fem–seks hundre kilo hjort karbonadedeig og halvannet tonn grillribbe, sier Solstad.

Dagstilbud!!! ALT i varmeskapet -50%🥩🥩 KUN på Brokelandsheia!!😊

Posted by EUROSPAR Brokelandsheia on Tuesday, November 16, 2021

Første forsøk
Pølsemakeren bruker fem minutter om morgenen til å spille inn en rask reklamefilm. Karbonadedeigen nøyer han seg med å vise frem – i mengder som gir ny betydning til uttrykket «varetrøkk». Andre dager skjærer han bankekjøtt, beskriver indrefileten av svin eller klapper på en skinke. Ikke noe manus, ett forsøk – og blir det ikke bra første gangen, deler han det på Facebook likevel.

– Jeg tror folk liker at «sånn er det». Og så skal vi ikke legge skjul på at flere følgere betyr mer salg, sier han. Tore Solstad eier butikken sammen med broren Cato, med Cato som butikksjef. Faren hadde drevet pølsemakeri da han bestemte seg for å slutte med kjøtt og kjøpte en butikk på 1980-tallet. Det tok ikke lenge før kjøttet var tilbake som en viktig del av tilbudet.

30 prosent kjøtt
– Jeg utdannet meg til pølsemaker, så arbeidet jeg noen år som kjøttskjærer hos Gilde i Skien før vi begynte her på Brokelandsheia, forteller Tore Solstad. Siden har det bare gått én vei. Etter den siste ombyggingen er ferskvaredisken 26 meter lang, og butikken pendler rundt 100 millioner i omsetning.
– Det har gått gradvis fra den første disken vår på halvannen meter. Nå er ferskt kjøtt 25–30 prosent av omsetningen, forteller Cato Solstad.

Tilbud på Omaha entrecôte fredag og lørdag! Det feires med Facebook-konkurranse😊 Sjekk ut filmen for å delta!! KUN en butikk!!!

Posted by EUROSPAR Brokelandsheia on Thursday, November 11, 2021

Potensielle kunder fra det meste av Sør-Norge følger Eurospar Brokelandsheia på Facebook. I gangavstand bor det nesten ingen potensielle kunder – butikken er avhengige av dem som kommer langveisfra.

– Når vi legger ut et innlegg, har vi gjerne 50 000 seere etter et døgn. Men det er stor variasjon på videoene. Noen har veldig høye seertall. Fem–seks millioner, forteller Tore Solstad.

Han kan ikke så på forhånd hva som blir mest populært. Aller flest seere har han fått på ganske enkelt å skjære koteletter. – Det handler bare om at innlegget blir delt, forklarer han.

God jul!!!!!😊 Sjekk ut eget innlegg for prisliste på all julemat i helgen

Posted by EUROSPAR Brokelandsheia on Thursday, November 18, 2021

Dårlige kopier
Solstad har ingen vanskelige hemmeligheter, og han mener at det ikke skal være noe problem å kopiere det han gjør. – Men hvis du kopierer naboen, blir du naboen, sier han.

– Jeg har sett kopier av Tore. Det går ikke kjempebra, sier Cato Solstad. – Tores figur er unik. Den fungerer. Resten av konseptet vårt er ikke vanskelig å kopiere, men jeg har ikke sett noen som gjør det. Det er litt rart, og det er en del Meny-butikker som er rigget for å gjøre det hvis de vil, men de gjør det ikke, konstaterer butikksjefen.

Avhengig av kompetanse
– For å få det til er du avhengig av produksjon i butikken. Du er avhengig av kompetanse, og det er ikke igjen så mange sånne folk. Vi jobber hele tiden for å få tak i folk, men vi er kommet til at den eneste måten å få det til på, er å lære

dem opp selv. Dette er et problem for hele bransjen, sier Tore Solstad. Butikken har 25 ansatte i ferskvareavdelingen. Fire av dem deler på jobbene med å skjære kjøtt og produsere pølser, posteier og kaker.

– Når vi kjører tilbudene, har vi kjøpt hele gris eller masse stykningsdeler av storfe. Da har vi lavere prispunkt enn den som kjøper alt ferdig, forklarer Tore Solstad.

Medisterfarse 29,90 pr kg. Kun i dag🥩🥩

Posted by EUROSPAR Brokelandsheia on Tuesday, November 9, 2021



Siste saker