Over 200 påmeldt til Kiel-konferansen

Hvor ligger mulighetene for kjøttbransjens bedrifter i krisetider som vi nå er inne i? Det spørsmålet håper Jøran Olsson i Norsk Kjøtthandel å få svar på når det for niende… Les mer

Hvor ligger mulighetene for kjøttbransjens bedrifter i krisetider som vi nå er inne i? Det spørsmålet håper Jøran Olsson i Norsk Kjøtthandel å få svar på når det for niende gang inviterer til Kiel-konferanse i starten på februar.

Av Per A. Sleipnes

At mange av bransjens folk er opptatt av denne problemstillingen, er det liten tvil om. Så mange som 200 personer fra rundt 50 kjøttbedrifter har nemlig meldt sin ankomst til Hjortnes-kaia i Oslo torsdag 2 februar.

Du kan fortsatt melde deg på turen frem til midten av februar.

Det viser med all mulig tydelighet at «suget» etter Kiel-konferansen og formatet for denne, er stort blant nøkkelfolk i kjøttbransjen.

- Dette lover godt. At vi allerede nå midt i desember har så mange deltagere på plass, er imponerende. Og av erfaring vet vi at det kommer «etterslengere» helt fram til påmeldingsfristen i midten av januar, sier NK-direktør Jøran Olsson. Med seg i planleggingen av årets konferanse har han som vanlig hatt Rune Slåtten og Svein Erik Eide fra KLF. Bransjeorganisasjonen bidrar inn med over hundre arbeidstimer i arrangementet.

- Høydepunkter fra programmet som du vil trekke fram?

- Det er mye spennende og variert, selv om ikke alle brikker er på plass ennå. Jeg kan jo nevne undersøkelsen som Opinion har utført på vegne av bransjen. Opinion vil her dele innsikt om nordmenns forhold til store og små kriser og hvordan dette påvirker kjøpsbeslutninger på mat.  
- Vi har vel en mistanke om at de fleste fortsatt vil prioritere mat og kjøtt, selv om det røyner på økonomisk og de må foreta prioriteringer knyttet til pengebruk. Dette kan jo være en oppmuntring for kjøttbransjens aktører. Ellers vil sensorikk-ekspertene Mats Carlehøg og Mari Øvrum Gaarder fra Nofima guide og veilede oss gjennom flere sensoriske bedømmelser der sansene spiller hovedrollen, påpeker Olsson.

Han minner dessuten på et annet sentralt tema denne gang, nemlig utviklingen av kjedenes egne merker (EMV). Er framveksten av EMV like sterk eller ser vi endringer her, er spørsmålet som for vår bransje er interessant.

Så blir selvsagt galopperende strømkostnader diskutert både blant innledere og i krinker og kroker på båten underveis. Knapt noen annen problemstilling har større betydning for bedriftenes ve og vel akkurat nå.

- Vi har gjort et overslag over dette og de bedriftene som har strømavtale gjennom Norsk Kjøtthandel har spart ca. 22 millioner kroner. Dette er en kostnadsreduksjon det er verdt å ta med, understreker NK-direktøren.

Det er Arne Hjeltnes som skal styre det meste fra scenen denne gang. Han godt kjent i kjøttkretser og vil opplagt binde arrangementet utmerket sammen.

På vei tilbake fra Kiel vil folk samles på eget messedekk.

Siste saker