På feil side av ‘strømgrensen’

Kundene vil ha tradisjonsmat, men om sommeren hjelper turister og «3 for 2»-grillmat godt på omsetningen. I vinter har for øvrig Coop Prix Koppang ligget på feil side av strømprisgrensen…. Les mer

Kundene vil ha tradisjonsmat, men om sommeren hjelper turister og «3 for 2»-grillmat godt på omsetningen. I vinter har for øvrig Coop Prix Koppang ligget på feil side av strømprisgrensen.

Av Georg Mathisen

Toten Kjøtt og Arne Børresen regnes som lokalmat, og slikt skulle Ruth Hansen gjerne hatt bedre plass til.

– Vi hører til i sør. Hadde vi vært litt lenger nord, hadde vi hatt billig strøm, sier Ruth Hansen. Hjemme har sjefen på Coop Prix Koppang låst strømprisen. Regningen for butikken har hun ikke turt å se på ennå.

I samvirkeland

Lavprisbutikken i sentrum av Stor-Elvdal ligger midt i samvirkeland, så lenge det er snakk om kjøttmerker. – Vi prøvde med Skjeggerød en gang fordi Gilde var tomme, men det skal ikke kundene ha. Dette er et bonderike, sier Hansen.

Coops egne merkevarer, derimot, de går veldig bra.

– De er norske og fra bonden. Nettopp det som kundene våre er bevisste på, konstaterer hun.

Før jul måtte hun nok en gang prøve å gjøre noe med at det ikke ble nok av all julematen. I 2020 var det for lite ribbe. Denne gangen var det medisterpølsene hun ikke fikk levert nok av før jul.

Mer fra lokale

– Vi måtte gå på lokale leverandører. Vi tok mye fra Toten Kjøtt og Arne Børresen. Kundene liker også medisterfarsen fra begge, sier butikksjefen, som skulle ønske hun hadde mer plass til lokalmaten.

– Coop har gode avtaler med lokale produsenter, så vi får prøve å se om vi får gjort noe med det så det blir plass. Lokalmat går voldsomt i Innlandet, sier hun og trekker spesielt frem Coop Prix Innlandsporten, ved motorveien et stykke før E6 og riksvei 3 skiller lag i Stange. – De har veldig stort utvalg, og det går som bare det!

Det som butikken har mindre av, er lokalt vilt. Østerdalsmat selger mye elg, men ikke gjennom Prix-butikken. – De fleste her er selvberget med elgkjøtt. Men vi har elgkarbonader – og også litt pultost – fra Bakken Øvre. Det går unna, sier Hansen. – Hjortekaker er også populære!

Kjøttdeig og biff

Kjøtt og delikatesse står for rundt 15 prosent av omsetningen på Coop Prix Koppang. Veldig mye er tradisjonelt. Kjøttdeig er det største produktet. Så går det en del biff i helgene.

– Coop-biffen av indrefilet eller ytrefilet blir det litt mer normal pris på enn mye annet. Kundene er opptatt av prisen, sier Ruth Hansen.

Om sommeren har hun etterspørsel etter litt mer enn bare tradisjonsmat. – Når det er grillmat og turister, da har vi litt mer assortert salg. Litt flere smaker på hamburgere, pølser og sånne ting. Der har Coop et veldig bredt spekter, og ikke minst «3 for 2»-serien innen kjøtt slår an, forteller hun.

Hansen er godt fornøyd med leverandørene sine. – Det eneste er noe som jeg tror de har hørt veldig mye: At de går tomme for varer før jul, sier Prix-butikksjefen på Koppang.

Siste saker