Prima Jæren skifter navn til Prima Brands

Fremover skal navnet Prima Jæren videreutvikles som regional matskatt og merkevare, melder selskapet i en pressemelding. Gjennom et utviklingsløp over snart 30 år er Prima Brands utviklet fra en liten… Les mer

Fremover skal navnet Prima Jæren videreutvikles som regional matskatt og merkevare, melder selskapet i en pressemelding.

Gjennom et utviklingsløp over snart 30 år er Prima Brands utviklet fra en liten skjærebedrift til en tung regional matvareaktør med omfattende nasjonal distribusjon.

Prima Brands omfatter i dag en total verdikjede fra råvareutvikling i samarbeid med dyktige regionale produsenter til leveranser av ferdige bearbeidede varer til dagligvare og storhusholdning. Prima Brands forvalter i dag lokalt forankrede merkevarer som A Idsøe, Toma, Prima Jæren, Jæren Smak, Norsk Angus og Matfylket med en omsetning på om lag NOK 2 mrd kr.

Idsøe og Prima kjøper vel 66 prosent av Toma Mat (bladet Kjøttbransjen 09.04.2021)

- Vår anleggsstruktur består av 5 produksjonsenheter som alle er lokalisert i Rogaland, med ulik spesialisering og totalt sysselsetter ca 240 årsverk. Prima Brands vil i fremtiden være selskapets juridiske navn, til bruk overfor kunder, leverandører og samfunn, mens Prima Jæren vil anvendes spisset som merkevare og matskatt for lokale produkter, sier styreleder og hovedeier Anbjørn Øglend.

- Vi henter inspirasjon fra en stabil og langsiktig vekst i matvarer basert på lokale tradisjoner og smaker. Merket Prima Jæren vil aktivt anvendes i kommunikasjon av vår videre satsing.

Se til Rogaland! (Leder bladet Kjøttbransjen 06.07.2021)

40 millioner i pluss for Prima Jæren

Årsregnskapet for 2020 viser Prima Jæren hadde et rekordbra år med et resultatet før skatt på 40 millioner kroner – opp fra 6,5 millioner kroner i 2019.

Også omsetningen fikk et kraftig løft i fjor – opp fra 1,086 milliarder kroner i 2019 til 1,341 milliarder i fjor. – Endelig kan vi høste fruktene av det vi har sådd. Vi har jobbet strategisk over tid for å ta en såkalt premium-posisjon i Norge på kjøtt. Nå ser vi endelig at vi er i ferd med å lykkes med dette, sier Anbjørn Øglend som mener de siste fem til ti årene har vært for dårlige resultatmessig.

Om årsaken til den svært så positive utviklingen i fjor, har han følgende å si:

– En tredjedel av veksten kan vi knytte opp mot korona-pandemien. Folk har det siste halvannet året vært mer opptatt av å handle kortreist kvalitetsmat og lage mer god mat hjemme. I tillegg har vi hatt stor suksess med å utvikle merkevaren norsk Angus, som vi nå selger over hele landet.

Og den fine trenden ser ut til å fortsette også i 2021.

I årsregnskapet kommer det fram at Anbjørn Øglend og familien tar ut 1,5 millioner kroner i utbytte. Resten av overskuddet skytes inn som konsernbidrag og til annen egenkapital.

Siste saker