Røyken fra Grill-NM

I juli hadde KLF en kronikk på trykk i Nationen som et tilsvar til kritikken som kom mot NM i Kjøttprodukter fra samme avis noen dager tidligere.

Kato Nykvist har trolig fulgt godlukten og havnet midt i røyken, der er det som de fleste opplevd som barn vanskelig å holde øynene åpne og bildet klart. NM i kjøttprodukter handler om å gi bedriftene tilbakemelding på produktene, på hva som er bra og hva som kan forbedres. Samtidig bidrar vi til å informere om de gode resultatene og lar deltakerne få anledning til å bruke resultatene innen gitte rammer. Vi er glad når Fatland/Coop er stolt over sine resultater og viser det frem, slik som Gilde og Tind.

Variasjon og mangfold
Lik idretten er det mange grener og distanser bransjen spesialiseres mot, og det er stadig utvikling. Kjøttbransjen dekker alle måltidene frokost til kvelds, hverdag/fest, sol/regnvær, hjemme/ute. KLF prøver å bidra slik at produktbredden og variantmengden utvides, slik forbrukerne etterspør og myndigheter ønsker.

Vårt mesterskap inkluderer “alt”, er litt som OL. Det er 6 Norgesmester innen klare kategorier; pølser, pålegg, spekemat, kaker, grill og stek, samt pinnekjøtt i Årets Julemat 2011.

I konkurransen om å bli Norgesmester kjemper Årets produkter mot hverandre. Middagspølsen konkurrerer med grill, wiener og de 3 snadderpølsene.

Verken for produsent eller forbrukeren det samme hva slags produkt de lager eller kjøper. En ostepølse er ikke alternativ til wiener, ei heller er bacon slageren på spekematbordet. En hamburger og en karbonade dekker forskjellige målgrupper og situasjoner.

Vi som arrangør prøver å begrense antall kategorier, men ser at utviklingen går motsatt vei. Inspirasjon er fra nær og fjernt, produktets bruksområder, utvikles etc. Vi har med kategoriene som anses viktigst.

Kåring
Bransjens konkurranser har bidratt til at produktene stadig blir bedre. Det går på råvarer, utseende, smak/lukt, konsistens og produksjonsteknikk. Bedømmingen foregår av høyt kvalifiserte dommere som vurderer mange kriterier på hvert produkt. Likevel er det ofte svært tett i toppen. Og det kommer i konkurransen også an på “dagsformen”, for produksjonsbatchene varierer litt. Som fenalår er et lammelåret forskjellig fra neste.

Vi har derfor poeng intervall for gull, sølv og bronse-medaljer, altså en kåring, slik i hundekonkurranser. Medaljevinnerne er produkter som er bedre enn de 66 % av produktene i konkurransen som ikke oppnår noe. Konkurranse er hard så mange av produktene uten medalje er gode og smaker fortreffelig men er bedømt svakere. Tilbakemeldingen produsenten får skal hjelpe slik at de neste gang tar steget til toppen.

Det et svært begrenset antall produkter bedriftene melder på. Som regel er det produkter produsenten selv mener er spesielt gode eller vil teste ut. Ingen melder på et produkt de tror ikke har medaljesjanse. Bransjens tusener av produkter og varianter er ikke mulig å ha med.

Verdifullt
Konkurransen er viktig for bedriftene, de får tilbakemeldinger som gjør dem stolt og glad, er motiverende eller skjerpende. Handelen vurderer resultatene ift. produktene som får hylleplass. Og forbrukeren får opp øynene og får inspirasjon til å prøve nye. På denne måten mener vi konkurransen bidrar til matglede og en positiv utvikling i verdikjeden fra bonde, foredling og i handel.

Forbedring
Årets Grill-NM har fått mye oppmerksomhet og svakheter avdekkes . Kommunikasjonsutfordringen som Nationen tar opp, er det fint å få på bordet. Vi skal bli tydeligere.
Tilbakemelding ønsker vi og tar hensyn til når Julemat 2013 og NM 2014 planlegges.

Siste saker