Spanjolene kjøper færre egg

Den spanske handlekurven har endret innhold, etter at prisene nærmest har gått til himmels i løpet av det siste året. 11 prosent færre produkter legger folk i handlekurven, viser nye… Les mer

Den spanske handlekurven har endret innhold, etter at prisene nærmest har gått til himmels i løpet av det siste året.

11 prosent færre produkter legger folk i handlekurven, viser nye tall fra Association of Manufacturers and Distributors(AECOC) og IRI Infoscan.

Store egg har en salgsnedgang på hele ti prosent, mens det selges mer av de små eggene. Folk flest velger billigere alternativer enn tidligere. Svinekjøtt og kylling erstatter storfekjøtt, sardiner og makrell erstatter laks og hvit fisk, mens epler selger langt bedre enn bananer og pærer.

Frosne matvarer av alle slag har en økning.Ferske tall vier også at kjedenes egne produkter, såkalt hvite merkevarer, nå utgjør 63 prosent av alle matinnkjøp i Spania. De spanske kundene er ikke lenger lojale mot de gode, gamle merkevarene.

Det at den spanske regjeringen har kuttet i momsen på basale matvarer, har bidratt til på dempe prisveksten. Veksten er imidlertid fortsatt for høy, og regjeringen vurderer nye tiltak.

– Vi må samarbeide med hele næringskjeden om ulike tiltak for å få prisene ned, sier Spanias landbruksminister, Luis Planas.

Siste saker