Spekemat og sylte hele året

Flere produkter enn før selger godt hele året. Pål Kristian Dalseng på Bunnpris Orkanger trekker frem spekemat, sylte og ribberull som ny helårsmat. Av Georg Mathisen Dalseng er fersk i… Les mer

Flere produkter enn før selger godt hele året. Pål Kristian Dalseng på Bunnpris Orkanger trekker frem spekemat, sylte og ribberull som ny helårsmat.

Av Georg Mathisen

Dalseng er fersk i Bunnpris. Han kom til kjeden fra Narvesen. Overgangen betyr en helt annen måte å drive butikk på. Samtidig er noen trender like – det store salget av energidrikker, for eksempel, og at iskaffe er blitt helårsdrikk.

Ribberull

Det er ikke bare iskaffe som er blitt helårsprodukt. Mens den kalde kaffen tidligere solgte stort sett bare om sommeren, er påleggsvarianter som ribberull og sylte eksempler på det motsatte.

– Jeg forbinder dem veldig med julesesongen, men nå selger vi dem hele året, forteller han.

– Nå selger vi mye spekemat på andre tider av året, også – til maidagene og konfirmasjonene, forteller Dalseng.

Kjøttdeig til det meste

Det er viktig for Bunnpris-butikken å ha produkter fra minst to leverandører:

– Mange er veldig prisbevisste, og derfor selger vi mye Kløver kjøttdeig. Men så er det mange her som skal ha Gilde, også, forteller han.

For Bunnpris Orkanger er nettopp kjøttdeigen en bestselger. Kundene lager pizza, taco, lasagne og sine egne kjøttkaker. Om sommeren er det været som avgjør. Da går det grillvarer når det er godvær, mens orklendingene vender tilbake til kjøttdeigen når været er dårligere.

Grillvarene er forresten mye mer vekslende enn kjøttdeigen: Der handler det mye mer om trender. Det kommer nye produkter hvert år, og mange av dem selger godt.

Kløver-produktene slår an hos prisbevisste kunder.

Leveringsvansker

I år har Pål Kristian Dalseng opplevd litt av det samme som Joker-kjøpmann Laila Husby på Leka fortalte om i Kjøttbransjen nummer 5: Vansker med å få tak i svinekjøtt. I de periodene der reiserestriksjonene har stoppet svenskehandelen, har ikke Norge rukket å tilpasse kjøttproduksjonen til stengte grenser.

– Vi har stort sett det meste av produkter vi skal ha, men innimellom går vi tomme for noe. For eksempel de dagene i sommer der det var knallvær og gikk mye grillmat, forteller Dalseng.

Det er spesielt svineprodukter og kjøttdeig som det kan bli slunkent av i hyllene. – Dette viser jo litt hvor mye svenskehandel vi har hatt. Det er mye verdier som forsvinner ut for både bønder og kjøpmenn, konstaterer han.

Vanskelig å skjønne

Bunnpris-kjøpmannen opplever at kundene ikke helt forstår sammenhengen. For det første skjønner de ikke at det ikke er gjort over natten å øke produksjonen når det plutselig trengs norsk kjøtt for milliarder av kroner ekstra. For det andre reagerer de på medieoppslagene når handelen må selge importert kjøtt. For det tredje skal de ha norsk kjøtt i norske butikker, men akkurat det har de aldri tenkt på når de har handlet i Sverige.

– Av og til må vi forklare hvorfor vi ikke har alle produktene inne. De fleste skjønner det jo når vi forklarer det, sier Pål Kristian Dalseng.

Siste saker