Varmen fikk kjøttsalget til å eksplodere
Det er ikke bare ute i det fri det har vært brennhett de siste dagene. Salget av kjøttprodukter til grillen har bidratt til at maskiner og utstyr har gått varme i mange store kjøttbedrifter i Sør-Norge.
Coop-kjeden har for eksempel solgt grillmat for godt over 100 millioner kroner de siste ukene, og hovedleverandøren Fatland har kjørt doble skift for å kunne produsere nok grillmat til kundene.
Her er Norges beste grillmat, spareribs, burgere, grillpølser, ostepølser, sterke pølser, bratwurst, spesialpølser, bacon, spekepølser, fårepølser, fenalår og spekekjøtt fra NM i Kjøttprodukter 2018.
BIT AV GULLPØLSA
Aller størst er etterspørselen etter Coops egne grillpølse, der salget har økt med hele 80 prosent siden i fjor. Selv om det gode været skal ha sin del av æren for salgssuksessen, har det nok også hjulpet på at pølsa nylig ble kåret til Norges beste grillpølse i NM i Kjøttprodukter.
– Alle vil ha en bit av gullpølsa, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
Her er Norges beste vanlige grillpølser.
SPESIALPØLSER VOKSER
Hos Kiwi er Gilde grillpølse det grillproduktet som det selges desidert mest av. Rema 1000s kunder kjøper helst dagligvarekjedens egne bacon- og chilipølser.
– Av nyheter så er det blant annet de økologiske pølsene fra Kolonihagen som har vunnet kundenes grillfest. Kolonihagens pølser finnes i variantene bratwurst og chilipølse, sier Ann-Kristin Pettersen, kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000.
Også hos Meny er det de typiske bestselgerne som topper salgsstatistikken også i år, men en ny pølsefavoritt seiler frem: spesialpølse
Her er Norges beste spesialpølser.
HAMBURGER-BOOM
Hos Kjøpmannshuset, som inkluderer kjedene Spar, Joker og nærbutikken har salget av spesialpølser, både egne og standard merkevarer økt de siste ukene.
– Størst vekst har vi på Folkets spesialpølser med 80 prosent kjøttinnhold. Der har vi solgt tre ganger så mye som i samme periode i fjor, sier Anette Grønby Rein, informasjonsansvarlig i Kjøpmannshuset, til Dagbladet.
Hamburgere er også høyt på lista hos de fleste kjedene. I fjor satset flere av dem på egne, ferske burgere, i ulike varianter og smakskombinasjoner. Burgersalget hos Coop har for eksempel økt med 55 prosent i år, sammenlignet med fjoråret.
Her er Norges beste burgere.