Varmen fikk kjøttsalget til å eksplodere

Det er ikke bare ute i det fri det har vært brennhett de siste dagene. Salget av kjøttprodukter til grillen har bidratt til at maskiner og utstyr har gått varme i mange store kjøttbedrifter i Sør-Norge.

Coop-kjeden har for eksempel solgt grillmat for godt over 100 millioner kroner de siste ukene, og hovedleverandøren Fatland har kjørt doble skift for å kunne produsere nok grillmat til kundene. Her er Norges beste grillmat, spareribs, burgere, grillpølser, ostepølser, sterke pølser, bratwurst, spesialpølser, bacon, spekepølser, fårepølser, fenalår og spekekjøtt fra NM i Kjøttprodukter 2018. BIT AV GULLPØLSA Aller størst er etterspørselen etter Coops egne grillpølse, der salget har økt med hele 80 prosent siden i fjor. Selv om det gode været skal ha sin del av æren for salgssuksessen, har det nok også hjulpet på at pølsa nylig ble kåret til Norges beste grillpølse i NM i Kjøttprodukter. – Alle vil ha en bit av gullpølsa, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop. Her er Norges beste vanlige grillpølser. SPESIALPØLSER VOKSER Hos Kiwi er Gilde grillpølse det grillproduktet som det selges desidert mest av. Rema 1000s kunder kjøper helst dagligvarekjedens egne bacon- og chilipølser. – Av nyheter så er det blant annet de økologiske pølsene fra Kolonihagen som har vunnet kundenes grillfest. Kolonihagens pølser finnes i variantene bratwurst og chilipølse, sier Ann-Kristin Pettersen, kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000. Også hos Meny er det de typiske bestselgerne som topper salgsstatistikken også i år, men en ny pølsefavoritt seiler frem: spesialpølse Her er Norges beste spesialpølser. HAMBURGER-BOOM Hos Kjøpmannshuset, som inkluderer kjedene Spar, Joker og nærbutikken har salget av spesialpølser, både egne og standard merkevarer økt de siste ukene. – Størst vekst har vi på Folkets spesialpølser med 80 prosent kjøttinnhold. Der har vi solgt tre ganger så mye som i samme periode i fjor, sier Anette Grønby Rein, informasjonsansvarlig i Kjøpmannshuset, til Dagbladet. Hamburgere er også høyt på lista hos de fleste kjedene. I fjor satset flere av dem på egne, ferske burgere, i ulike varianter og smakskombinasjoner. Burgersalget hos Coop har for eksempel økt med 55 prosent i år, sammenlignet med fjoråret. Her er Norges beste burgere.

Siste saker