Volkswagens største produkt er pølser

Volkswagens største produkt er pølser WOLFSBURG Bilfabrikkens største produkt kommer fra slakteriet. Hvert år lager Volkswagen 6,3 millioner currywurst under navnet «Volkswagen originaldel 199 398 500 A». Georg Mathisen Kjøttet finhakkes, og… Les mer

Volkswagens største produkt er pølser

WOLFSBURG Bilfabrikkens største produkt kommer fra slakteriet. Hvert år lager Volkswagen 6,3 millioner currywurst under navnet «Volkswagen originaldel 199 398 500 A».

Georg Mathisen

Kjøttet finhakkes, og pølsene inneholder bare 20 prosent fett. Vanligst i tyske karripølser er 35 prosent.

Volkswagen selger flere karripølser enn biler. – I fjor produserte vi 8,3 millioner pølser her. 6,3 millioner av dem var currywürst, forteller Dietmar Schulz. Han er sjef for næringsmiddelproduksjon hos Volkswagen.

Næringsmiddelproduksjon? Ja, hovedkvarteret til bilkonsernet i Wolfsburg rommer egne bussruter, Europas største private jernbanestasjon – og et eget slakteri.

Volkswagen har laget mat til staben sin helt siden fabrikken åpnet i 1938. Den gangen var grunnen at fabrikken lå så avsides til. Wolfsburg, som i dag har 124 000 innbyggere, ble grunnlagt for å skaffe boliger til Volkswagen-arbeiderne.

Takk for handelen

De første karripølsene fra konsernets eget slakteri kom på menyen i 1973. De var så gode at flinke selgere begynte å slenge med en pakke pølse til nybilkjøperne som takk for handelen – og i dag er pølsene på plass både i supermarkedene til Edeka-kjeden og hos cash & carry-grossisten Metro. Og selvsagt på Volkswagen-Arena, der VfL Wolfsburg spiller hjemmekampene sine i Bundesliga.

– Sentralkjøkkenet her produserer mat for alle de seks vesttyske fabrikkene våre. 60–80 000 porsjoner om dagen, som cook-and-chill, sier Schulz.

Detlef Harms er en av de 18 som arbeider på pakkeriet. Felles for dem er at de har pådratt seg skader og sykdom som gjør at de har måttet bygge arbeidssted innad i konsernet.

Mesterbrev

I produksjonen på slakteriet arbeider tolv mann – åtte av dem er slaktere med mesterbrev eller fagbrev. Pakkeavdelingen består av 18 medarbeidere med helt annen bakgrunn:

– Den er en del av det sosiale ansvaret vi tar for medarbeiderne våre. Der gir vi et tilbud til dem som ikke kan stå lenger i den opprinnelige jobben sin, forteller Schulz.

De som rammes av sykdom eller skader som gjør at de ikke kan fortsette i den jobben de gjorde, får tilpassede tilbud, mange ganger kombinert med trening eller flere pauser i løpet av arbeidsdagen. Pakkeavdelingen på slakteriet er et av stedene de kan arbeide.

100 prosent svin

Karripølsene ble opprinnelig laget med en solid andel storfekjøtt, men det ble faset ut da BSE-krisen rammet Europa på 1990-tallet. Senere er de produsert på 100 prosent svin. Fettinnholdet er 20 prosent. Det siste tiåret har også hvetebaserte, veganske karripølser kommet inn i sortimentet. Laget på slakteriet, for det er der fagkunnskapen er.

– En gang skar vi ned hele slakt her. Nå får vi levert bog, ribbe, kotelettkam og sideflesk hit tre ganger i uken. Bare svin, og ferdig delt, forteller slaktermester Tobias Gent. – Hver dag produserer vi av seks tonn kjøtt.

Metalldetektoren testes regelmessig.

Millionopprusting

– Nå har vi funnet frem igjen den gamle oppskriften fra før BSE-krisen, også, med storfekjøtt. Vi produserer «Classic»-karripølse på bestemte dager, og den er veldig populær, forteller han.

Gent gleder seg over produksjonslokaler som er i god stand. Det er ikke lenge siden Volkswagen investerte 30 millioner kroner i å ruste dem opp. Alt som trengs av sertifiseringer og godkjennelser for å selge i butikk, er på plass.

– Vi hadde ikke trengt alle sertifikatene for å servere i våre egne firmarestauranter, men de eksterne kundene forlanger dem. Cirka 60 prosent av produksjonen går nå til eksterne kunder, forklarer Dietmar Schulz.

Bak ham på veggen henger også en serie med pølse-gullmedaljer fra den tyske landbruksorganisasjonen DLG. Buljongpølse, gyrosbratwurst, bockwürst, bregenwürst, krakower, ostegrill, salsiccia og forskjellige sesongprodukter har høstet heder.

170 gram

En standard karripølse er 25 centimeter lang og veier 170 gram, men den selges også i halvparten så lang 85-gramsversjon. Da femte generasjon av VW Golf skulle lanseres, satte slakterne og pølsemakerne for øvrig verdensrekord. De lagde historiens lengste karripølse, 250 meter lang.

– Det som gjør disse pølsene så gode, er at vi bruker krydderblanding med karri i pølsene, forklarer Schulz.

I Berlin, som har utropt seg selv til karripølsehovedstad og som har eget karripølsemuseum, er karripølser vanlige, forkokte pølser som serveres med ketchup – gjerne karriketchup – og karripulver. – Berlinerne forstår noe helt annet med «Currywürst», sier Schulz diplomatisk.

Marcel Krause tilsetter krydderblandingen – en viktig forskjell fra berlinske karripølser, der karrien bare kommer som pulver oppå pølsene og eventuelt i ketchupen.

Hemmelig blanding

– Vi krydrer farsen. Det er krydderblandingen som er hemmeligheten vår, forteller matsjefen. Blandingen inneholder blant annet pepper, ingefær, koriander, gurkemeie, bukkehornkløver og salt. Schulz viser gjerne frem alt som skjer i produksjonen, men de nøyaktige blandingsforholdene voktes like godt som Coca-Cola passer på oppskriften sin.

Hvor viktig smaken er for tyske pølsespisere, viser det som staben selv omtaler som «ketchupgate». Volkswagen har sin egen oppskrift på krydderketchup til pølsene, også. Da den tidligere produsenten sluttet å lage den, var forsøket på å overføre oppskriften til ny leverandør, heller mislykket. Etter litt prøving og feiling fant utviklerne ut hvordan de skulle klare å kopiere smaken uten nødvendigvis å kopiere resepten, og nå er ketchupen tilbake på popularitetstoppen.

Bøkerøykt

– Vi røyker pølsene i én time og femti minutter, og så kjøler vi dem i en time. 490 kilo om gangen, viser Tobias Gent. – Vi bruker ekte bøk og blander med vanndamp for å få mindre svinn, sier han og åpner Fessmann-røykeovnen. – Vi har et veldig tett forhold til Fessmann.

Fagfolkene på slakteriet ser ikke noen motsetning mellom å produsere pølser og å produsere biler. De har sin egen bygning og følger de samme hygienereglene som alle andre slakterier.

Pølsene brukes når Volkswagen har arrangement over store deler av verden. Blant annet er de populære i Hongkong og Sør-Afrika. De er ikke pasteuriserte, men røykingen gir god holdbarhet – 35 dager fra produksjonsdagen.

– En gang i måneden har vi lagersalg her. I løpet av fire timer har vi opptil 500 medarbeidere innom for å kjøpe pølser, forteller pressetalsmann Torsten Cramm på Wolfsburg-fabrikken.

40 prosent av originaldelene spises i firmakantinene til Volkswagen, der arbeidsgiveren subsidierer maten og dekker halve prisen.

Siste saker