Ytterøykylling varsler at de vil bytte fra en hurtigvoksende til en saktevoksende kyllingrase i løpet av året. Bedriften sier det er etterspørselen i markedet som fører til endringen.
Av Per A. Sleipnes
Ytterøykylling følger dermed i sporet til en annen kyllingaktør i Trøndelag, Norsk Kylling. Selskapet har fra før besluttet å bygge nytt slakteri på Inderøy i Trøndelag sammen med Nortura. Ifølge Ytterøykylling er det markedets etterspørsel som fører til endringen.
Gradvis overgang
– Våre kunder ønsker saktevoksende kylling, og vi ønsker å imøtekomme det markedet etterspør. Å starte produksjon på saktevoksende kylling skal gi våre kunder et alternativ, understreker daglig leder Lasse Kjønstad.
Ifølge Kjønstad vil selskapet ta overgangen gradvis, så alle produsentene til Ytterøykylling vil neppe bytte over natta. – En implementering av saktevoksende kyllingrase vil skje gradvis og ta hensyn til markedets behov for omstilling. Vi starter først med 20 prosent av vår produksjon, sier Kjønstad.
Slutten av året
De første kyllingproduktene fra saktevoksende vil komme mot slutten av 2023. – Etter en innkjøringsperiode som er viktig for å sikre at overgangen blir gjort på en forsvarlig måte for både kylling, bonde og industri, så vil vi starte opp produksjon i slutten av 2023.
Ytterøykylling jobber også med å få produsentene til å bli godkjente innfor European chicken commitment (ECC), som er en standard for kyllingkjøtt-produksjon for dyrevelferd, utviklet av dyrevelferdsorganisasjoner i Europa. Denne har for øvrig Norsk Kylling på plass.
ECC-standard
Det nye slakteriet skal også bli ECC-standardisert.
Det er stort sett tre kyllingraser, eller rettere sagt kyllinghybrider, som brukes i kommersiell kyllingproduksjon i Norge:
- Ross 308: Slaktes når de er mellom 29 og 35 dager
- Hubbard JA787: Slaktes når de er om lag 46 dager
- Ranger Gold: Oppnår slaktevekt mellom 48–70 dager
I Danmark har flere store slakterier byttet kyllingrase, og begrunner det med markedets etterspørsel. Det største matvarekonsernet i Danmark, Salling Group, som har butikker som Føtex og Netto, har droppet hurtigvoksende kylling.
Ytterøykylling økte omsetningen i 2021, og omsatte for over 300 millioner kroner i fjor. Resultatet endte på i overkant av 600 000 kroner. – Resultatet er svakere enn det vi hadde forventet. Det var flere engangskostnader på slutten av fjoråret som tynget regnskapet, ifølge leder Kjønstad.