Informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop Norge har all grunn til å være tilfreds etter årets NM. For hans dagligvarekjede ble NM en glimrende anledning til å vise hva kjeden er god for rent produktmessig. Kløvstad er også klar på at konkurransen bidro til å løfte fram kjedens dyktige leverandører i kjøttbransjen. – Konkurransen generer både stolthet og mersalg, fastslår Kløvstad.
15 medaljer
Spesielt stas for Coop-sjefen var det at Coops egne merkevarer oppnådde hele 15 medaljer. Det vil si to gull, fire sølv og åtte bronse. Men Kløvstad er kanskje enda mer tilfreds med juryens hederspris for grillproduktserien som i år ble lansert. Det er Fatland Sandefjord som produserer produktene som ble tildelt medaljer og Kløvstad ser på årets NM som en bekreftelse på at egne merkevarer (EMV) holder høyt nivå kvalitetsmessig.
20 prosent EMV
– Vi har jo alltid hatt sterk fokus på EMV. Det startet med Go’mann-produktene som var i handelen fram til rundt 2000. Mens handelen ellers har en EMV-andel på 12–13 prosent, nærmer vi oss nå 20 prosent. Og med de resultatene vi oppnådde under årets NM, vil helt sikkert denne andelen bli forsterket, sier Kløvstad.