Lofotlam imponerte i Milano
Lofotlam som kjøttråvare er kommet et viktig steg videre på veien mot italienske restaurantkjøkken. Nylig markedsførte bedriften Kuraas og stiftelsen Lofotolam dette lammet på matmessen Tutto Food i Milano.
Det skjedde på en felles nordisk stand der også bedrifter fra Danmark, Sverige og Finland var representert. Og sentralt i denne satsingen står Innovasjon Norge som har bistått både med penger og faglig kompetanse med hensyn til markedsføring.Massiv interesse
– Dette er et gjennombrudd og vi opplevde stor interesse for vårt fantastiske produkt. Italienere er veldig opptatt av lam som kjøttråvare og da selvsagt lam av premiumkvalitet. På denne lukkede bransjemessen var restaurantbransje og distributører i hele EU-området til stede. Interessen for det vi hadde å tilby var massiv og vi snakker da om hele lammet – ikke kun de edle delene. Dette er fantastisk spennende, fastslår markedssjef Kenneth Kuraas.
Fra Horn
Hans bedrift får lammene fra Horns Slakteri på Leknes. I Narvik blir så lammene stykket etter alle kunstens regler. I følge Kuraas har man i mer enn tre år arbeidet målrettet med dette eksportprosjektet. Og Innovasjon Norge har som sagt vært en viktig støttespiller.
– Skal vi eksportere kjøtt til land i EU må vi komme i inngrep med det europeiske kokkemiljøet. Det er her kjøpsbeslutninger tas. Denne viktige kommunikasjonen er mulig å få til via en messe som dette. Sånn sett er det en form for pionerarbeid det vi her utfører, sier Kuraas.
Geografisk beskyttelse
I Italia er forbruket av lammekjøtt drøyt det dobbelte av hele Norges produksjon målt i volum. Og premiumsegmentet i Italia representerer hele 20 prosent av den totale norske lammekjøttproduksjonen. Derfor er det et stort marked vi snakker om her. Og et annet poeng: Italienere, sammen med både franskmenn og spanjoler, er svært opptatt av geografisk beskyttet betegnelse. Så når Kuraas & Co. nå markedsfører dette lammet med basis i at det jobbes for å få nettopp en slik betegnelse, er det stor interesse i restaurantmiljøet i Europa.
– Setter standarden
– Franske og italienske kokker har veldig sans for lam fra Norge. Vårt produkt blir rundt 50 prosent dyrere enn lammene som selges i butikk i EU, men det er ingen hindring. Og nettopp det som skjer i restaurantmiljøet i en by som Milano, setter standarden for hele restaurantmiljøet i EU. Når vi på et tidspunkt er i gang med storstilt eksport, vil våre lam gå til en distributør i EU som sender lammene videre til restaurantene. De stykker så etter eget ønske og ut fra de lokale behovene, sier Kuraas.
Må satse sammen
Han presiserer at den europeiske satsingen ikke bare bør omfatte Lofotlam, men også norsk høyfjellslam som også er et fantastisk produkt. Poenger er å jobbe sammen og samle flere under samme paraply. For det europeiske markedet er så stort og kresent at flere må trå til. Det er slik f.eks. produsenter av parmaskinke har klart å hevde seg i et særdeles krevende europeisk spekeskinke- marked.