Bidrar til enklere emballasjeflyt for bedrifter i kjøttbransjen
Det startet med stempelproduksjon for snart 50 år siden. For ti år siden ble kursen radikalt endret og nå er Norstamp etikett & emballasje blitt en betydelig støttespiller til bedriftene i kjøttbransjen når det gjelder utvikling og produksjon av nettopp etiketter og emballasje.
Tett innpå 70 prosent av selskapets omsetning kommer via tett samarbeid med norske kjøttbedrifter fra sør til nord i Norge. Noen av disse bedriftene har Norstamp et ekstra tett samarbeid med. Ja, Stokke-selskapet fungerer nærmest som et «lager» for disse ved at selskapet tar kontroll over vareflyten til kunden når det gjelder emballasje og etiketter.
– Dermed avlastes kjøttbedriften og kan konsentrere seg om det som bedriften er aller best på – produksjon av kjøttvarer. Vi kan på den måten også tilby et større utvalg av emballasjeprodukter, forteller daglig leder Bjørn Moi.
Fornuftig veivalg
Han kom inn i bedriften i 2011 med et klart mandat om å velge ny kurs. Stempelproduksjon ble ikke lenger sett på som framtiden og Moi fikk klar beskjed av sin eier, selskapet Stormbull AS, om at nye forretningsområder måtte utredes.
– Siden jeg har bakgrunn bl.a. fra matbransjen og mange kontakter i denne bransjen, var det naturlig å rette blikket i den retning. Etiketter og emballasje var det jeg landet på, og det valget var nok – med fasit i hånd – fornuftig. Særlig innenfor kjøttdelen av matbransjen har vårt selskap tatt solide steg de siste årene, fastslår Moi.
I fremste rekke
Norstamp var Norges første produsent av digitaltrykte etiketter på rull og produserer og leverer i dag alt fra etiketter til merking innen næringsmiddel- og annen industri.
Produktspekteret spenner seg fra nøytrale fraktetiketter til en- og flersidige etiketter, med trykk i farger etter hva kunders ønsker. Norstamp er på full fart til å bli en av hovedaktørene i etikettbransjen i Norge, og ligger i den fremste rekke teknologisk og innovativt.
– Vi har produksjonsmaskineri som er tilpasset alt fra store til små opplag, noe som gir fleksibilitet og konkurransekraft. I 2012 utvidet vi varespekteret med produkter innen emballasje, og fokus vil være på plastbeger med IML-etiketter, trykte esker i massiv kartong og trykt og utrykt film.
Presset råvaresituasjon
I år vil selskapet omsette for ca. 45 millioner kroner – opp åtte millioner kroner fra året før. Og det til tross for at også Bjørn Moi & Co. har fått merke konsekvensene av pandemien.
Vi har som de fleste bedriftene i kjøttbransjen, hatt betydelige utfordringer når det gjelder tilgang på råvarer. Det har vært manko på det meste og særlig tilgangen på papir til vår emballasjeproduksjon har vært krevende for oss. Det gjelder først og fremst bølgepapp og massiv kartong.
– Hva skyldes dette?
– Hovedforklaringen er at flere store europeiske aktører i dagligvarebransjen som bl.a. Tesco har vendt blikket fra asiatiske til det europeiske markeder. Dermed blir råvarene i dette nære markedet nærmest støvsugd av de store og det går ut over selskaper på vår størrelse, forteller daglig leder Bjørn Moi.
Større fokus på kjøtt
Han er overbevist om at de kunne solgt emballasje-løsninger (produkter) for 15 millioner kroner mer om situasjonen i råvaremarkedet hadde vært «normal».
– Dere fikk avtale med Norsk Kjøtthandel for en tid tilbake og var dessuten hovedsponsor til årets NM. Hva har dette betydd?
– Det har hatt stor positiv innvirkning på vår virksomhet. Det har bl.a. gjort det enklere å hente nye kunder i denne viktige bransjen. Og når vi først har etablert kontakt med en kjøttbedrift, har vi vært nøye på å bli kjent med bedriften og det som skjer internt. På den måten har vi blitt en enda bedre samarbeidspartner og støttespiller, avslutter Bjørn Moi.