Norturas spareribs imponerte og tok NM-tittel
Norturas anlegg på Rudshøgda lager Norges beste spareribs! Det mener NM-dommerne som har saumfart store mengder grillprodukter i forbindelse med landets viktigste produktkonkurranse i kjøttsammenheng.
Ja, så begeistret ble dommerne at de ikke fant noe å trekke på dette grillproduktet som kun er å få kjøpt i dagligvarebutikkene til Rema 1000.
300 tonn
Totalt produserer Nortura 300 tonn spareribs med tanke på årets grillsesong og produktet som gikk helt til topps i NM produseres det 65 tonn av. Den er for øvrig en av tre varianter.
Tor Atle Bekkevold vet det aller meste både om spareribs-produksjon og produksjon av grillmat generelt Sammen med Pål Espung tok han bransjebladet Kjøttbransjen med på en rundtur i anlegget på Rudshøgda der vi fikk se hvordan velsmakende spareribs blir til.
Gull verdt
– NM er ekstremt viktig med tanke på produktutvikling. Dette er Norges mest seriøse vurdering av kjøttprodukter og gode resultater i NM er selvsagt gull verdt – bokstavelig talt, fastslår Bekkevold idet vi beveger oss bort til mottaksstasjonen av råstoffet til det aktuelle vinnerproduktet. Det er ferdig skåret/pusset kjøttråvare der noe av kjøttet/fettet på svinesiden er tatt bort og skal bli til bacon. Bacon-produksjon foregår forresten også i anlegget på Rudshøgda.
Til REMA
Bekkevold er nøye med å understreke viktigheten av at det er tilstrekkelig med kjøtt tilbake på bena om målet er å få et godt sluttprodukt.
– Ja, hva skal til for å få et topp spareribs-produktet?
– Tilstrekkelig med kjøtt på bena, nevnte jeg. Så må krydderblandingen være optimal. Vi lar Alimenta gjøre den jobben og herfra får vi en perfekt miks av ulike krydder. I dette spesielle produktet som går til REMA-butikker, er det et betydelig innslag av asiatiske krydder. Tilbakemeldingene fra kundene har vært veldig gode, påpeker Bekkevold.
Koker i seks timer
Nortura bruker kun frossen råvare til spareribs-produksjon. Det er praktiske årsaker til det. Det som er iøynefallende med denne produksjonen, er graden av manuell håndtering. Etter at kjøttet er saltet og krydret, blir det pakket i spesialplast og derfra rett inn i kokeskap på 85 grader i seks timer. Dermed blir det et grillprodukt som nærsagt framstår som ferdig når det ligger i butikkhylla. Forbrukerne behøver kun å «brushe» det på grillen noen få minutter.
Tre varianter
– Dette er nok noe av årsaken til at produktet treffer så bredt. «Riktige» smaker, kombinert med enkel håndtering, er nøkkelen her. De tre variantene av spareribs som produseres her på anlegget går stort sett ut til de de tre store dagligvarekjedene. Det er ryddig å praktisk for oss å gjøre det på denne måten, poengterer Bekkevold som legger til at alt av marinerte produkter blir til ved landets største kjøttforedlingsanlegg.
Tett samarbeid
– Tar du æren alene for at dette grillproduktet imponerte NM-dommerne?
– Nei, selvsagt ikke. Dette produktet og utviklingen av produktet er vi flere som har vært med på. Bl.a. Steve Westerly som både er en svært dyktig fagperson og en kyndig kokk. Vi har jobbet tett sammen hele veien. Og jeg må også nevne at REMAs folk også har gitt oss innspill underveis. I sum har dette vært en svært vellykket prosess, fastslår Bekkevold.
Landets største kjøttforedlingsanlegg
25 000 tonn foredlede produkter finner veien ut av produksjonslokalene på Rudshøgda hvert år. Det plasserer anlegget helt på Norgestoppen hva foredllngsvolum angår.
– Totalt er vi 650 ansatte her på anlegget og 300 har sitt daglige virke i foredlingsdelen. Grillsesongen er den viktigste og mest hektiske i løpet av året. I rundt 20 uker dreier svært mye seg om produkter myntet på grill og været er selve x-faktoren. Jeg pleier å trekke fram YR som vårt viktigste parameter på suksess, ja selve fasiten for hvordan grillsesongen blir, sier leder foredling på Rudshøgda, John Brede Heggelund.
Han trekker fram bemanningen som en av flere utfordringer når til sammen 1200 tonn grillmat skal ut i løpet av relativt kort tid. Og et annet poeng: ifølge Heggelund blir grillsesongen lengst når påsken kommer sent.
Også spekeskinke fra Nortura fikk NM-tittel
Det var ikke bare i grillsammenheng at Nortura imponerte i årets NM. Tronfjellskinken ble også høyt verdsatt av dommerne.
– Utrolig gøy og inspirerende at vi når opp med dette spekeskinkeproduktet. Det har vi i lang tid jobbet intenst og målrettet for å utvikle. Dette gir nå resultater. Vi har selvsagt testet denne spekeskinken i eget hus og fått gode svar, men det er først når dyktige dommere responderer positivt at vi kan være trygge på smak og konsistens. Det er for øvrig første gang vi har smaksatt en spekeskinke og det er derfor ekstra morsomt å få denne gode tilbakemeldingen, sier Espung.
Han reiser regelmessig mellom spekematanleggene i Sogndal og på Tynset for å følge opp prosessene. Spekematproduksjon er nemlig ikke for «pyser» og krever nitid oppfølging.
– Spekematproduksjon er i bunn og grunn et fag i faget. Ting må gjøres etter boka hele veien og produksjonsstyringen er helt avgjørende for å få et godt sluttresultat, fastslår Pål Espung.
Nortura har en markedsandel på spekemat (inkludert spekepølse) på 20 prosent. Hvis vi deler det opp så er Nortura markedsandel på spekepølser 23 prosent og på spekeskinker/ fenalår på 13,5 prosent.
– Hvorfor deltar dere med mer enn dobbelt så mange produkter denne gang, sammenlignet med sist det ble arrangert NM?
Det er flere grunner til det. I år har vi flere produkter som passer inn i de forskjellige klassene ettersom vi har ett større produktsortiment som passer inn i flere klasser. Og vi har mange nye lanseringer som er rettet mot grillsesongen, og som vi er veldig fornøyde med. Det er spennende å få testet disse ut på et meget kompetent dommerpanel. Tilbakemeldingene fra NM-dommerne brukes for alt det er verdt i ettertid når vi skal evaluere NM internt i Nortura, fastslår Pål Espung.