Fikk oppleve hvor grenseløs stor svenskehandelen er

Fikk oppleve hvor grenseløs stor svenskehandelen er Da grensehandelen kom tilbake, mistet butikken over 20 millioner kroner i omsetning. REMA på Mysen har ingen mulighet til å konkurrere mot svensk…

Fikk oppleve hvor grenseløs stor svenskehandelen er

Da grensehandelen kom tilbake, mistet butikken over 20 millioner kroner i omsetning. REMA på Mysen har ingen mulighet til å konkurrere mot svensk sortiment.

Av Georg Mathisen

Frode Pettersen og Stine Gjeterud Degnes frister kundene med både Gilde-produkter og østfolding-pølser fra Brødr. Ringstad.

– Det var vel vi i Østfold som økte mest da grensen ble stengt og mistet mest da den åpnet igjen, sier Frode Pettersen.

REMA-kjøpmannen på Mysen forteller at salget gikk raskt tilbake til nivået fra før stengningen. I 2020 havnet omsetningen over 125 millioner kroner. I fjor var den 114, og i år ligger det an til å bli 103 millioner.

– Det er vesentlig på de klassiske grenseproduktene som kjøtt, ost, drikke og tobakk vi har gått tilbake. Spesielt på Svinesund er det store butikker med enorm omsetning. Selvfølgelig kan de ha et helt annet utvalg. Men vi har større sortiment enn mange andre i REMA 1000 nettopp fordi vi har så stor omsetning, sier Pettersen.

Bygd for Lidl

Han holder hus i lokaler som opprinnelig ble bygd til Lidl. – Lokaler var en av de tingene Lidl virkelig kunne. Det er ingen andre dagligvarebutikker på denne størrelsen som er så åpne og fine og ikke har søyler inni butikken, sier han.

Fra kjøttdisken trekker ferskvareansvarlig Stine Gjeterud Degnes frem de enkle løsningene som populære. Samtidig er ikke Mysen det første stedet der nye trendprodukter blir populære:

– Det er veldig store forskjeller, og det som er trendy i Oslo nå, kommer hit om et år eller to. Den mest populære pastasausen vi har på Mysen, er Idun ketchup, spøker Frode Pettersen.

Umarinert

Nettopp fordi butikken ligger et stykke unna Oslo, skulle han gjerne hatt flere produkter som ikke er marinerte. – De kunne gjerne vært fryst, for hvis du skal marinere, kan du tine i marinaden, sier han.

– Jeg skjønner hvorfor industrien marinerer. Det gir holdbarhet, og det får opp vekten på produktene.

– Vi burde hatt noen alternativer med lammekjøtt hele året, mener Stine Gjeterud Degnes. – Vi har det til påske, og så er det fårikåltiden, men vi burde hatt det ellers, også, mener hun.

Storfe og ribbe

Norsk storfe og mer fersk ribbe til jul er andre ønsker fra Mysen. – Tilgangen på storfe er for dårlig. Da blir det til at vi har en del utenlandsk. Vi selger helst norsk – hele bransjen ønsker det. Spesielt nå i grillperioden er det ofte dårlig tilgang, sier Pettersen.

Han forstår godt at det er vanskelig å få nok fersk ribbe til jul: Han regner ikke med at kapasiteten er større. – Det skjedde en kjempeendring den gangen vi begynte med ferdigkrydret ribbe. Med saltvann i ble holdbarheten bedre, og dermed ble det fersk ribbe til mange flere, fastslår han.

Store hos Ringstad

Pettersen er ikke sikker på om REMA 1000 Mysen er den største kunden til Brødr. Ringstad, men butikken er en av de aller største. – Vi er opptatt av å kjøpe lokalt. Selv om det er kort vei til Rakkestad og mange reiser ut selv og handler rett fra slakteriet, så selger vi mye her. Vi prioriterer lokale produsenter, lokale arbeidsplasser og kjøttprodukter med lokal tilhørighet, sier REMA-kjøpmannen.

Det er kakene som går best: Elgkaker, karbonader og leverkaker. – Og pølsene om sommeren, sier Degnes. Pølsene fra Ringstad er de største spesialpølsene butikken har.

– Grov østfolding og sterk østfolding er noe som bare REMA og Ringstads egen butikk selger. Ellers er de store på ribbe til jul, de er store i fårikålsesongen og på pinnekjøtt – vi selger alt mulig fra dem, slår Frode Pettersen fast.

Siste saker


Optimized by Optimole