Den store mat- og landbruksmessen Internationale Grüne Woche (IGW) arrangeres i Berlin i januar. Regionene Fjord Norge og Trøndelag skal representere Norge på den norske paviljongen.
400 000 personer er ventet å besøke Messe Berlin, og 56 utstillere fra de to norske regionene vil servere det beste landet vårt har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser.
Den norske standen og deltakelsen på Grüne Woche er et ledd i å bygge Norge som matnasjon og skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Målet er å stimulere til samarbeid og nyskaping på tvers av geografiske grenser og næringsgrenser.
Blant utstillerne på den norske standen deltar blant annen Norsk Kylling, Kandal Kjøt, Stensaas Reinsdyrslakteri og Vilteksperten.
IGW har blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner Euro i løpet av de ti dagene messen varte. 1800 utstillere med over 100 000 produkter fra nær 70 land, landbruksministere fra alle verdens kontinenter og et rekordstort antall utenlandske delegasjoner deltok på messen. Forventningene til årets utstilling er store.
Landbruks- og matminister, Sandra Borch (Sp) skal åpne den norske standen, og skal ha med seg en egen næringsdelegasjon der blant annet Eide handel i Tromsø, og Rørosrein er representert.
Tema for Næringslivsdelegasjonen har de siste årene vært næringsutvikling og verdiskaping i skjæringspunktet mellom mat og reiseliv. I 2023 vil statsråd Borchs delegasjon rette oppmerksomheten mot rekruttering til mat- og måltidsbransjen.
Tre regionale vinnere kjemper om Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2022. Årets finalister er Ystepikene, Fæby bryggeri og Tveter Gård. Vinneren konkurrerer om 250 000 kroner, og vil bli presentert dagen før messen åpnes.