– Kjøttdebatten blir hetere og hetere
OSLO/KIEL– Glem kjøttskam! Det virker ikke og verdens eldste yrke er neppe truet. Rett og slett fordi folk flest vegrer seg for å velge bort kjøtt i kostholdet.
Aftenpostens kommentator Joacim Lund har fulgt kjøttdebatten både i Norge og internasjonalt gjennom mange år og han var hyret inn for å gi et riss av hvordan denne problematikken blir opplevd internt i mediemiljøet.
Polarisering
– Vi ser en klar polarisering i kjøttdebatten. Frontene blir stadig mer steile og det går på bekostning av saklighetsnivået når kjøtt- og kjøttforbruk blir debattert. Mitt råd til dere bransjefolk er å bidra til kunnskapsformidling – ikke skyttergravs-posisjonering. Dere må rett og slett ta en annen posisjon og bli enda mer opptatt av å innovere og kunnskapsorienterte, sa Lund.
EAT-rapport med svakheter
Han pekte konkret på EAT-rapporten som et eksempel på hva kjøttbransjen må «bryne» seg på i dagens polariserte debatt. Denne anbefaler radikale kutt i kjøttinntaket.
– Rapporten har klare svakheter som det for dere er viktig å peke på. Den tar f.eks. ikke hensyn til naturgitte norske forhold. Men gjør det med stil. Ikke via annonsekampanjer som gir et glansbilde av norsk forhold enten vi snakker om forhold i produsentleddet eller i slakteriene, sa Joacim Lund. Og at han hadde Norturas famøse reklamekampanje i kjølvannet av NRK-avsløringene om dårlige forhold i mange norske grisefjør, var det ingen tvil om.