Nordmenn handler mer norsk – men gjør industrien det?
Vi ser i mediebildet at nordmenn handler mer norsk mat enn noen gang, noe som er naturlig og viktig når landet står på knærne grunnet koronapandemien. Men velger den norske industrien selv å handle norsk? Og har det noen betydning?
Skipnes Etikett leverer etiketter, fleksibel emballasje og såkalte «linerless labels», og har all sin produksjon i Trondheim. Vi ba dette selskapet svare på spørsmålet i tittelen.
Mer solidariske
– Vi ser definitivt en sterk kundelojalitet og kanskje spesielt i år. Det har vært et godt år for oss. Samtidig opplever vi at døra er trang hos produsenter som i dag benytter utenlandske leverandører. De tror gjerne at det er mye styr og kostnader med å gå over til norske etiketter, selv om det ikke stemmer. Spesielt gjelder dette større aktører innen næringsmidler. Mindre aktører oppleves ofte mer solidariske og har et sterkere ønske om å handle norsk, sier Tom Henrik Forsberg, leder salg og marked i Skipnes.
Norsk verdiskaping
Med helnorsk produksjon, bidrar Skipnes til norsk verdiskaping. Én ting er at man, ved å handle norsk, sirkulerer økonomien i norske verdikjeder – som er avgjørende for å få landet på beina igjen så raskt som mulig.
Skipnes har det siste halvåret ansatt fire nye medarbeidere, og det i en periode hvor arbeidsmarkedet har vært preget av permitteringer og høy ledighet. Tre av disse fire var permitterte i sine forrige jobber. To av disse igjen, fikk prøve seg i produksjonen som sommervikarer, og gjorde sakene så bra at de fikk lærlingkontrakter. En annen kom fra 23 års bakgrunn som trykker. I tillegg har Skipnes ansatt en ny medarbeider på kundeservice.
Må kjenne sin besøkelsestid
– Dette er mulig fordi vi har lojale kunder og god tilstrømning av nye kunder som ønsker å kjøpe etiketter og emballasje fra Norge, forklarer daglig leder Geir Hagen.
Hagen er stolt av at Skipnes har gått mot strømmen i arbeidsmarkedet.
Vi skulle gjerne ha ansatt enda flere, vi kjører i dag to skift og utvider til tre ved behov. Men da må enda flere kjenne sin besøkelsestid og bidra til den norske verdiskapingen. Det er vi alle tjent med.
Kompetanse og bærekraft
Det kan være flere årsaker til at en del større aktører velger utenlandske leverandører, men må det være sånn?
– Nei. Vi kan produsere det samme og vel så det her i Norge. Om det er kvaliteten det står på, er det definitivt trygt å velge norsk. Om man ser på totalbildet med kvalitet, fleksibilitet, leveringsdyktighet og pris, er det ingen grunn til å handle utenlandsk produksjon. Hvis man i tillegg bryr seg om norsk verdiskaping, klimafotavtrykk, kortreist kompetanse og tett produktutvikling, er det bare gevinster ved å benytte norsk produksjon, fastslår Forsberg.
Bred maskinpark
Skipnes har en bred maskinpark i Trondheim og har investert over 35 millioner kroner de siste tre årene og kan lage det aller meste innen etiketter. Tidligere i år installerte de en Ravenwood coater som innebærer at de også produserer «linerless labels», eller etiketter og sleeves uten bakpapir, i Norge.
– Det finnes flere dyktige leverandører her i landet. Vi anbefaler alle der ute å spørre sin leverandør om de har all sin produksjon i Norge. Er svaret ja, er det flott! Våre kunder handler hos oss fordi de vet hva de får. Kvaliteten er i verdensklasse, spør du meg. Vi leverer til rett tid, og ikke minst har vi svært høy kompetanse i huset, noe mange kunder verdsetter høyt – spesielt når vi jobber tett med utviklingsprosjekter. Bærekraftige løsninger har hatt spesielt fokus de siste årene, og her har vi samarbeidet godt med våre kunder, fortsetter han.
Norsk er trygt og godt
Det er ofte raskeste vei til mål som gjelder, og da er det enkelt å holde seg til dagens leverandør, selv om de ikke har produksjon i Norge. Men det er veldig enkelt å støtte norsk industri, helt smertefritt, ofte holder det med en telefon eller en e-post. Så «går det av seg selv».
– En ting til som er fort gjort å ta for gitt, men som samtidig kan være avgjørende, er mattrygghet. Skipnes er en av svært få leverandører i Skandinavia som produserer sine etiketter og emballasje i ren sone. Nylig signerte Tine en ny treårsavtale på smørfolie, her er det en selvfølge med emballasje produsert i ren sone, avslutter Geir Hagen.