Fana Kjøtt lager Norges beste delikatesseskinke

Fana Kjøtt lager Norges beste delikatesseskinke Fana Kjøtt i Bergen lager Norges beste kokte skinke-produkt. Det har kresne og faglig kyndige NM-dommere nå fastslått. Ikke rart da at bedriften selv…

Fana Kjøtt lager Norges beste delikatesseskinke

Fana Kjøtt i Bergen lager Norges beste kokte skinke-produkt. Det har kresne og faglig kyndige NM-dommere nå fastslått. Ikke rart da at bedriften selv kaller produktet delikatesseskinke.

Av Per A. Sleipnes

Brødrene Paulsen i Fana Kjøtt har virkelig fått sving på sakene i Bergens-bedriften.

Bedriften som ble etablert tilbake i 1987 og som nå eies og drives av brødrene Bjarne og Tore Paulsen, har gjennom alle år levert kjøttprodukter av ypperste klasse. Ikke rart at bedriften er inne på alle dagligvarekjedene i Vestland fylke.

Mest pålegg

I år deltok Fana Kjøtt med til sammen 13 produkter i NM. Bl.a. åtte påleggsvarianter og røkt/urøkt pinnekjøtt: Paradeproduktet, delikatesseskinke ble altså kåret til det beste påleggsproduktet med absolutt null trekk. Og apropos pålegg. Bergens-bedriften har etter hvert spesialisert seg på nettopp håndlaget kjøttpålegg. Nær 70 prosent av produksjonen er pålegg i ulike varianter. Da snakker vi pålegg i premium-klassen noe altså dagligvarekjedene i Bergens-området synes å sette stor pris på.

Passerte 50 millioner

– De siste årene har vi økt både omsetning og resultatgrad jevnt og trutt. Det skulle vel borge for at vi gjør mye riktig. Vi passerte 50 millioner kroner i omsetning i fjor og oppnådde et resultat på fire millioner kroner. Bedriften «kjører» godt også i år og med god markedsføring i etterkant av NM-triumfen, slår vi nok tallene fra i fjor med god margin, sier daglig leder Bjarne Paulsen.

Agne Gleiber pakker ett av Fana Kjøtts mange påleggsprodukter.

Etablert i 1987

Det var hans far, Hilmar Paulsen, som for 34 år siden etablerte bedriften. 13 år senere tok sønnene over virksomheten. Det skjedde etter en nokså vanskelig periode der Fana Kjøtt var en del av Spis-samarbeidet på Vestlandet. Dette kostet mye og ifølge daglig leder Tore Paulsen var denne SPIS-sortien livs-viktig for bedriften.

Jarle Kleppevik (til venstre) og Robert Moberg i gang med å salte pinnekjøttet som snart skal inn på klimarommet.

Solide ansatte

– Vi fikk på mange måter en ny start og kunne selv stake ut kursen videre. Den gang så vi at dagligvaremarkedet etterspurte kvalitetsprodukter bl.a. innenfor pålegg-segmentet. Med pålegg og pølse som basis, har vi de siste drøye 20 årene utviklet bedriften hele tiden – egentlig uten å ansette særlig mange nye medarbeidere. Det har bl.a. å gjøre med det faktum at vi har modernisert og utviklet utstyrsparken hele veien, fastslår Tore Paulsen som understreker at uten dyktige ansatte i alle ledd fra produksjon til pakking/slicing, ville det ikke vært mulig å levere plussresultater i mer enn 20 år.

Tore Paulsen har som IK-mat- og kvalitetssjef stålkontroll på produksjonsutstyret.

Stabil råvaretilførsel

En annet poeng i forbindelse med den kontinuerlige framgangen Fana Kjøtt har opplevd, er bruken av Spesialgrossisten Vest i forbindelse med distribusjon av varer. Det innebærer at man kan konsentrere seg 100 prosent om det bedriften er gode på – produksjon av kjøttvarer. Salgs- og distribusjonsaktiviteter er med andre ord overlatt til eksperter på området.

– Hvordan håndterer dere råvaresituasjonen? Mange bedrifter i privat kjøttbransje sliter her.

– Vi er så heldige å ha en stabil og god leverdør i Prima Jæren. Der får vi det vi etterspør til enhver tid og det igjen bidrar til stabil og god kvalitet på våre produkter, påpeker Bjarne Paulsen som forventer at de går tom for pinnekjøtt i år som de har for vane å gjøre. Det har selvsagt å gjøre med etterspørselen etter nettopp dette spesielle produktet.

Samarbeider med REMA om offensiv lammesatsing

Vestlam er navnet på et helt nytt samarbeidskonsept med REMA som partner. Nå skal mye mer av lammet utnyttes og produkter av lam skal bli tilgjengelig i REMA-butikker praktisk talt hele året.

Det blir resultatet når Fana Kjøtt i betydelig skala nå går i gang med produksjon av ulike lammeprodukter. Det er snakk om til sammen 11 varelinjer og i løpet av fire hektiske uker denne høsten, skal til sammen 2000 lam skjæres og produseres både med tanke på frys, kjøl og sous vide-produkter. Også Spesialgrossisten Vest har en sentral rolle i denne satsingen. Produktene skal være så forbrukervennlige som mulig, bl.a. utstyrt med QR-kode som gir forbrukerne en guide i hvordan produktene kan anrettes og bearbeides.

– En veldig spennende satsing vi forventer mye av. Og ikke minst er det en tillitserklæring til oss fra REMA når kjeden drar i gang et slikt prosjekt med oss som partner, konkluderer Bjarne Paulsen.

Siste saker


Optimized by Optimole