Fenalår fra Norge i EUs mesterliga for mat
En merkedag for norsk landbruk! Det er karakteristikken landbruks- og matminister Jon Georg Dale benytter når han kommenterer at vi nå kan sette EUs logo på norske fenalårpakker myntet på eksport.
– Jeg gratulerer ambisiøse fenalårprodusenter som nå virkelig kan vise franske forbrukere at de er i eliteklassen, sa Dale. Han var til stede i Paris 14. november da produsentsammenslutningen «Fenalår fra Norge» fikk overrakt bevis for at de nå kan bruke EUs PGI-merket på sine produkter
Helt siden 2015 har «Fenalår fra Norge» jobbet med å få innpass på det franske markedet. Godt hjulpet av eksportstøtte fra Landbruks- og matdepartementet. Salget har krøpet jevnt og trutt oppover, til 300 kilo i 2016 til nærmere 900 kilo i 2017. Dette tilsvarer ca. 15?000 60-grams fenalårpakker. «Fenalår fra Norge» skiller seg ut fra andre fenalårprodukter med krav i forskriftsform til lavere saltinnhold, lengre modningstid og utvalgt norsk råvare.
– Vi har skyndet oss sakte, sier Svein Andreassen som representerer Grilstad ved varemerket Tind i produsentsammenslutningen.
– Vi har inngått intensjonsavtaler, utviklet felles pakkedesign og en 60-grams pakke for det franske markedet. Og ikke minst ventet på å få godkjent bruk av den franske logoen. Nå som det er på plass, er det fullt trøkk fra vår side med tanke på Frankrike som marked. I dag skriver vi under to salgsavtaler med franske Meat Me og Comptoir Des Chefs, og første milepæl er førjulssalget i Paris, sier Andreassen.