– Gratulerer med heder, medaljer og NM-titler
Da har dommerne talt, delt ut poeng og gitt nyttige forbedringsråd til en rekke norske kjøttbedrifter. Med andre ord: NM i kjøttprodukter er vel i havn og har nok en gang dokumentert at norske kjøttbedrifter leverer produkter som jevnt over holder høyt nivå hva produktkvalitet angår.
Til sammen 172 medaljer og sju NM-tiler er status for årets konkurranse og det er all grunn til å gratulere bedriftene som har deltatt. Av disse medaljene er 74 gullmedaljer. Selvsagt er det grunn til å være ekstra tilfreds med årets NM om man representerer bedrifter som Nortura, Hadeland Viltslakteri, Brødr. Ringstad, Inderøy Slakteri eller Fatland. Disse fem bedriftene hentet nemlig hjem gjeve NM-titler denne gang.
Kyndige dommere har i tre dager saumfart produktene som er sendt inn til bedømming og karakterer er samvittighetsfullt gitt. Mange bedrifter er naturlig nok skuffet, mens andre får et voldsomt løft i form av topp poengscore og medaljer. Denne gang ble det satt ny rekord med til sammen 615 produkter til vurdering. Det bidrar til en krevende logistikk og ikke minst representerer det høye antall produkter utfordringer for dommerne.
Men det understreker at denne konkurransen er viktig – og nødvendig – for norske kjøttbedrifter. Landets største kjøttbedrift, Nortura, deltok alene med drøyt 50 produkter. Det er et klart bevis på hvor viktig denne bedriften anser NM å være. Interessant er det dessuten at NM i kjøttprodukter også frister de små bedriftene, med langt færre ressurser enn de store aktørene i bransjen. I konkurransen blir de målt opp mot tunge aktører med lang erfaring og en stor stab av dyktige fagfolk. Denne trenden er svært gledelig. Resultat er at mangfoldet blir større og at forbrukeren får mer å velge i.
Når dette leses, sitter representanter for mer enn 50 bedrifter rundt bordene på kåringsarrangement i Oslo sentrum. Nær 60 bedrifter var i år representert i NM. Å våge å levere inn produkter til mesterskapet er ensbetydende med å legge hodet på blokka. Det krever tro på egne ferdigheter og en viss risiko for å få negative tilbakemeldinger på produktene.
I lys av dette faktum, er min konklusjon at bedriftene i kjøttbransjen både er trygge på egen kvalitet og lystne på å konkurrere. De fleste stiller seg åpne til å forbedre sine produkter. Det er en egenskap som er viktig med tanke på produktutvikling og innovasjon.
NM i kjøttprodukter gir dessuten landets bedrifter en flying start på våren og grillsesongen. Lykke til med årets grillsalg og nok en gang: gratulerer med solid innsats i NM!