I løpet av det siste året har pølseboden gått viralt på sosiale medier og måttet stenge på grunn av brann. Trekroneren får fremdeles både bergensere og turister til å stå i kø for pølse.
Av Georg Mathisen
– I fjor økte omsetningen med 50 prosent, forteller Dag Jellestad. Han driver en pølsebod som er et fenomen på sosiale medier, som har fått plass i årets handelshøyskolerevy (med dukketeaterteknikk for å illustrere de lange køene) – og som nettopp har åpnet igjen.
Brann hos naboen
I oktober brant det nemlig i Potetkjelleren, restauranten rett bak Trekroneren. Bergensernes nattmatstolthet måtte kaste pølsene og stenge til det var sikkert at strømkilden ikke var den samme som den som gikk til de utbrente lokalene.
Da nyttåret kom, stengte daglig leder Dag Jellestad igjen. Han måtte ta pause lenger enn Trekroneren hadde vært stengt noen gang siden åpningen i 1946. Brannen førte til at ventilasjonsanlegget måtte fikses. Da passet det å pusse opp mer, også, og å gi den 78 år gamle kledningen et ansiktsløft.
7–800 pølser pr. dag
Dermed er alt tilbake på normalen. Og normalen, det er lange køer. – Veldig mange av dem som stopper her, er turister. Vi er høyt oppe på Tripadvisor, TikTok, Facebook og andre sosiale medier, forteller han.
Nå som våren er kommet til Bergen, begynner køene tidlig på ettermiddagen. Men salget varierer veldig fra dag til dag. – På en god dag selger vi 7–800 pølser, forteller han.
Det meste er store, stekte pølser spesiallaget av Solheim Kjøtt. – Du får kjøpt pølsene hos Solheim Kjøtt, også, men i butikken sin har de ikke alle som vi har. Ikke hele året, sier Jellestad.
– Vi selger en god del wiener, også, men de store spesialpølsene er det vi ønsker å selge mest av.
Kvartkilo og rein
Når den største veier 250 gram, så sier det seg selv at det er bedre butikk å selge den enn en wiener. Kvartkilospølsene er ikke noe som spises bare av natteranglere på vei hjem fra byen, heller. – Hvis du er sulten, så går det greit, slår sjefen fast.
Blant turistene er reinsdyrpølse med tyttebær en slager. – Det er en veldig god pølse. Det er mange norske som kjøper den, også. Tyttebær, sennep, stekt løk – da får de viltsmaken, sier han.
Trekroneren har tre typer brød: 250-gramspølsene trenger større brød, wiener mindre enn de vanlige. Brødene kommer både i fin og grov utgave, også, og som glutenfrie. Lompe er også på plass.
Lager sausene
– Så lager vi alle sausene selv. Urtesausen er veldig god. Og vi har tradisjonelle toppinger, viser Jellestad frem. Her er det både råsterk sennep, mango curry og BBQ-saus.
Og for øvrig: Alle som kjøper pølse, får fremdeles med et glass bringebærsaft på kjøpet. Bortsett fra 17. mai. Da er pølsekøene så lange at selv ikke veldrillede pølseselgere klarer å holde tritt.
Da Trekroneren åpnet i 1946, kostet pølsene mindre enn tre kroner og stedet var kjent som «Boden». Dagens eier, Tor Gadeholt, over-tok i 1978. Han satte fastprisen på pølsene til tre kroner, og dermed var navnet gitt på folkemunne. Det har gått som med kroneisen: Navnet består selv om prisen øker.
Fire årsverk
I dag sysselsetter pølseboden folk i fire årsverk. Sjefen selv har arbeidet på flere av de store hotellene, men hatt pølsene på siden hele tiden. Nå konsentrerer han seg om pølser.
Mediene liker å skrive om Europas største utvalg av pølser – 24 forskjellige sorter – og også om Europas største bodpølse. Menyene finnes på åtte språk. Men dem er det sjelden bruk for. Takket være TikTok, YouTube og Tripadvisor vet til og med turistene som aldri har vært i Bergen før, akkurat hva de skal spise.
Og for ordens skyld: Toppkokkene og de andre i restaurantbransjen spiser også på Trekroneren. Når de er ferdige for kvelden og ikke har lyst til å gå hjem og lage nattmat – eller når de rekker fem minutters pause – er kvalitetspølser akkurat det som skal til.