Målrettet markedsføring via sosiale plattformer har bidratt sterkt til en svært god utvikling både i salg og resultat for Solheim Kjøtt AS i Bergen. Og trenden har fortsatt i årets sju første måneder.
Av Per A. Sleipnes
Den tradisjonsrike kjøttbedriften i Bergen gikk fra minusresultat på nær en halv million kroner i 2020 til en million kroner i overskudd i fjor. Det ga en bruttofortjeneste i prosent på 50 og et driftsresultat på 6,3 prosent i fjor. Det siste et relativt høyt tall i kjøttbransjesammenheng.
17 år
Daglig leder og eier, Bjarte Birkeland, har en klar formening om grunnen til den positive utviklingen i Bergen:
– Etter pandemiåret for tre år siden, snudde det aller meste i fjor. Vi er sterkt eksponert i catering-markedet og dette var praktisk talt nede for telling under pandemien. Da denne var over, tok det helt av. Folk ble veldig gira på å booke arrangementer og bestille kjøttprodukter til disse arrangementene. Ja, jeg vil si at det nærmest eksploderte både i butikk og i catering i fjor. Og det bare fortsetter. Folk kjøper i stadig større grad serveringstjenester. For oss som har 35 prosent av salget vårt på nettopp catering, får det selvsagt positive utslag, forklarer Birkeland som for 17 år siden overtok bedriften. Da kjøpte han ut Steinar Solheim som den gang drev virksomheten,
Etablerte kundeklubb
– Hva har sosiale medier betydd for utviklingen i Solheim Kjøtt?
– Disse har spilt en veldig viktig rolle i den framgangen vi har opplevd. Vi når unge kjøper av kjøtt- og kjøttprodukter på en helt annen måte. Og vi oppnår det jeg velger å kalle lojalitetseffekter via bl.a. opprettelse av kundeklubb. Vi fikk 1000 medlemmer bare i løpet av et par uker ved at vi la ut spesielle tilbud på populære kjøttprodukter. Og når vi lanserer nye pølser, benytter vi Facebook og Instagram for å promotere. Det har vist seg å ha en veldig gunstig effekt, sier Solheim-driveren.
Pølser til Trekroneren
Og apropos pølser: disse er selve «grunnfjellet» i det som er bygd opp i Solheimsveien i Bergen. Pølsene selges ikke bare i cateringkanalen og i butikken. En viktig salgskanal er den kjente pølseboden Trekroneren i Bergen. Hitt går Solheim-pølser til en verdi av nær to million kroner hvert eneste år. Det er rundt ti prosent av totalomsetningen som i fjor var på 22,1 millioner kroner. Denne kjente pølseboden ble for øvrig belønnet med Travellers’ Choice 2022, en høythengende utmerkelse bare få restauranter og spisesteder er forunt å få.
God utvikling i 2023
– Turister valfarten dette serveringsstedet og vår reinsdyrpølse er svært etterspurt av utlendinger som kommer til Bergen. Det ser nesten ut som Trekroneren har blitt et turistmål i seg selv, understreker Bjarte Birkeland.
– Hva med utviklingen så langt i år?
– Veldig oppløftende. Salget har økt med en million kroner sammenlignet med første halvår i fjor. Men også for oss er det betydelig usikkerhet knyttet til prisutvikling på råvarer og tilgangen på stykningsdeler. Allikevel har vi god tro på at 2023 blir et godt år for Solheim Kjøtt, avslutter Bjarte Birkeland.