– Det handler om omdømmebygging av norsk mat og norsk reiseliv når vi er her i Berlin i forbindelse med denne matmessen. Grüne Woche er dessuten en arena for matpolitisk utvikling.
Av Svein Erik Eide og Per A. Sleipnes. Foto Vidar Alfarnes/LMD
Landbruks- og matminister Geir Pollestad, som ledet den norske næringslivsdelegasjonen i Berlin, var klar i sin tale da han møtte presse og representanter for norske bedrifter. Sammen med et 70-talls ledende landbrukspolitikere fra hele verden, diskuterte han bl.a. mat og beredskap i en vanskelig tid i verden.
– Det går faktisk en rød tråd fra lokalmatprodusenten til internasjonal storpolitikk på matområdet, ifølge Pollestad.
I ministerens næringslivsdelegasjon i Berlin var både Guro Espeland fra Jæder og Harald Bjerknes fra Gårdsand invitert med i år.
Bocuse d’Or
På årets messe var det regionene nord og Trøndelag som var representert. Og det som var spesielt denne gang var den store deltagelsen fra reindriften i disse regionene av landet.
– Det er svært, svært gledelig og det passer også godt i et år der Bocuse d’Or, som skal ha Europa-finale i Trondheim, har valgt reinsdyrkjøtt som hovedingrediens i denne konkurransen. Det er jeg veldig fornøyd med, sa Pollestad.
25 milliarder lokalmatkroner
Landbruks- og matministeren påpekte at lokalmat er et felt der mange har prøvd seg og der mange aktører også har lykkes i sin satsing. Målet var ti milliarder kroner i omsetning av lokalmat her i landet i 2025 og når tallet for fjoråret var på mellom 12 og 13 millioner kroner, blir nå målsettingen høynet.
– Med de ambisjonene vi har, ser vi for oss at vi i 2035 skal opp i 25 milliarder omsatte lokalmatkroner. Noen vil si det er et nøkternt mål, mens andre vil kalle det et hårete mål. Men det krever beinhard innsats både fra oss som politikere, fra virkemiddelapparatet, men også fra bedriftene selv.
Norsk reinkjøtt ble profilert på Grüne Woche (kjottbransjen.no - 28.01.2024)
Bidrar til sysselsetting
Landbruks- og matministeren fastslo at det er store sprang mellom vekstambisjonene til de ulike aktørene i lokalmat-segmentet.
– Vi som politikere skal virkelig bidra til at aktører klarer å ta det store vekstspranget og komme opp i omsetning på flere hunder millioner kroner. Det som er fantastisk med lokalmat er at det bidrar til kraftig økt sysselsetting – sammenlignet med mange andre bransjer i distrikter der vi trenger arbeidsplasser, sa Geir Pollestad.
Jæder og Gårdsand
I den norske næringslivsdelegasjonen i Berlin, var daglig leder Guro Espeland fra Jæder representert og på spørsmål om hvordan hun opplevde å være en del av delegasjonen til Pollestad, var hun klar:
– Interessant og ikke minst lærerikt. Det er første gang jeg er tilstede på Grüne Woche så det har vært fint å treffe mye kjekke folk på tur her i den tyske hovedstaden. Nå blir det spennende om de innspillene vi kom med, blir tatt videre. Må også få berømme den flotte norske standen her på messa. Så får vi håpe at matfylket Rogaland blir frontet på et senere tidspunkt, sa en fornøyd Jæder-leder i Berlin.
Fungerer som forbilder
Og det var ikke tilfeldig at hennes bedrift, samt Gårdsand i Vestfold ble plukket ut til å representere den norske næringslivsdelegasjonen.
– Vi ønsker å ha med bedrifter som har lykkes og ikke minst bedrifter som kan fungere som forbilder for andre aktører med ambisjoner. Her har Jæder og Gårdsand mye å bidra med. For vi trenger hele spekteret av aktører, fra de helt små til store som for eksempel Jæder. Det handler til sjuende og sist om identitet og stolthet og denne stoltheten er det viktig smitter så mange som mulig i det norske lokalmatmarkedet, konkluderte landbruks- og matministeren.