Sprek 125-åring feiret seg selv med DDE og ny profil
Ølen Alle ansatte med følge var invitert da Fatland jubilerte i Ølen. Det ble litt av en fest.
Med avdelinger og anlegg både i Ølen, Sandefjord, Oslo og på Jæren, ble feiringen av 125 årsjubileet i Norges største private kjøttbedrift en stor møteplass for de ansatte. På programmet i jubileumshelgen i Ølen i august sto blant stor gallamiddag, festfyrverkeri, omvisning i et av Norges mest moderne slakterier og sterke musikalske innslag fra Slogmåkane, Vestlandsfanden og ikke minst DDE. Totalt 400 gjester sørget for en storstilt jubileumsfeiring til sene nattetimer både fredag og lørdag før avreise søndag.
Kjøtt siden 1892
I år er det 125 år siden Rasmus Bjørnsen Fatland dro fra gården Underbakka i Vikedal og til Oslo for å selge kjøtt. Etter hvert flyttet han salgsaktiviteten inn i Oslo kjøtthall på Grønland torg. Rundt 1914 tok sønnen Severin Fatland over kjøttaktiviteten i Oslo, bare 16 år. Ole og Sverre startet som tredje-generasjon kjøtthandlere i 1950 og bygde i 1959 opp et moderne slakteri i Sandeid. Livdyrhandelen vokste, det ble hentet smågris fra Østlandet og Fatland har også æren for at Norsk Rødt Fe kom til Vestlandet. Selv om fjerdegenerasjon Fatland, Ståle, Svein, Inge og Vidar nå har overtatt, er Ole (90) fortsatt innom på Fatland Ølen hver eneste dag.
4,3 milliarder
I 1974 ble Norges største og mest moderne slakteri bygd i Ølen. I 1983 ble Oslo Kjøttsenter på Furuset kjøpt opp og utviklet til Fatland Oslo, noen år senere ble også slakterier i Bergen og på Jæren kjøpt opp. Fra 80-tallet endret dagligvaresektoren seg med stadig større og færre kjeder, og Fatland måtte tilpasse seg et annerledes marked, blant annet ved å kjøpe Skjeggerød i Sandefjord. I 2016 omsatte Fatland-konsernet for 4,3 milliarder kroner.
Sterkt konkurranseinstinkt
Konsernsjef Terje Wester beskriver helsetilstanden til 125-åringen Fatland slik:
– Mens vi før 90-tallet var et slakteri, er vi nå en stor matprodusent. Vi har hele tiden jobbet tett med kunder og leverandører, enten det er bønder, butikkjeder eller andre kjøttbedrifter. Fatland er nå en av Norges 150 største bedrifter. Konsernet er ekspansivt og familien som eier selskapet har et sterkt konkurranseinstinkt som smitter over på våre 620 ansatte. Videre vekst er viktig for oss, fastslår Wester.
Ny logo og profil
Under jubileet kunne også konsernsjef Terje Wester også avsløre Fatlands nye logo og grafiske profil. Gjennom flere år har et imøtekommende og vennlig oksehode fungert som et gjenkjennende element i Fatland-logoen. For å tilpasse seg dagens flater og digitale medium, meldte behovet for en modernisert logo seg. Den nye grafiske profilen og logoen skal symbolisere at Fatland er profesjonelle, framoverlente, investeringsvillige og endringsdyktige.